Μύρια ζητήματα που τονίζουν τις αλυσίδες εφοδιασμού εγείρουν δύσκολα ερωτήματα για τις
επιχειρήσεις σχετικά με το κόστος και τα οφέλη της διαχείρισης του κινδύνου και της ενίσχυσης της ανθεκτικότητας
Richard Vanderford, The Wall Street Journal
- Οι αλυσίδες εφοδιασμού που στηρίζουν την οικονομία αντιμετωπίζουν συνεχή πίεση από γεωπολιτικές εντάσεις, διαταραχές της εργασίας και φυσικές καταστροφές. Ορισμένες εταιρείες λένε ότι κερδίζουν ένα πλεονέκτημα στις αγορές τους με εργαλεία που στοχεύουν στη διαχείριση των κινδύνων, αλλά δεν είναι φθηνό ή εύκολο.
Μια νέα γενιά στρατηγικών και τεχνολογιών για τη διαχείριση του κινδύνου αυξάνεται, καθώς οι πιέσεις στις αλυσίδες εφοδιασμού εξακολουθούν να υφίστανται μετά την αναταραχή κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid-19 που άφησε πολλές εταιρείες να προσπαθούν να καλύψουν τα κενά απλώς και μόνο για να παραμείνουν σε λειτουργία.
- «Ήταν ένα είδος εξειδικευμένου τομέα, διαχείρισης κινδύνου εφοδιαστικής αλυσίδας, και μετά ήρθε ο Covid και μετά έγινε πραγματικά ένα ζήτημα από το παρασκήνιο στο διοικητικό συμβούλιο», δήλωσε ο Mirko Woitzik, παγκόσμιος διευθυντής πληροφοριών για την Everstream Analytics, μια εταιρεία διαχείρισης κινδύνων. «Ξαφνικά, η διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας ή η διαχείριση κινδύνου ήταν ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα».
Η πανδημία τιμώρησε τις εταιρείες που είχαν δώσει προτεραιότητα στα λιτά αποθέματα πάνω απ ‘όλα, αλλά τα χρόνια που ακολούθησαν είδαν μια σειρά γεγονότων που ώθησαν τις εταιρείες να υιοθετήσουν μια πιο μακροπρόθεσμη προσέγγιση στη διαχείριση του κινδύνου.
- Μια πρόσφατη απεργία των λιμενεργατών σε μια σειρά από λιμάνια των ΗΠΑ αύξησε το διακύβευμα για πολλούς Αμερικανούς εισαγωγείς και εξαγωγείς. Ο τυφώνας Helene, ο οποίος έπληξε τις νοτιοανατολικές ΗΠΑ τον Σεπτέμβριο, διατάραξε τις επιχειρήσεις πολύ έξω από τη ζώνη καταιγίδας, συμπεριλαμβανομένων των εργοστασίων αυτοκινήτων στο Τέξας και το Μίσιγκαν, σύμφωνα με ανάλυση της Everstream. Η σύγκρουση στη Μέση Ανατολή για τη Γάζα έχει επίσης αναστατώσει τις ποντοπόρες μεταφορές.
Οι νέοι κανονισμοί αυξάνουν επίσης την επείγουσα ανάγκη για τις εταιρείες να κατανοήσουν καλύτερα τις αλυσίδες εφοδιασμού τους. Ειδικότερα, οι αμερικανικές επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν κυβερνητικές πιέσεις να μειώσουν την εξάρτηση από την Κίνα, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης ορισμένων Κινέζων προμηθευτών.
- Η νομοθεσία που ψηφίστηκε από τη Βουλή των ΗΠΑ, για παράδειγμα, θα αρνηθεί ορισμένες φορολογικές πιστώσεις για ηλεκτρικά οχήματα που ενσωματώνουν εξαρτήματα μπαταριών που κατασκευάζονται από ορισμένες κινεζικές εταιρείες.
«Υπάρχουν πολλές ευκαιρίες εκεί», δήλωσε η Priya Anand, διευθύντρια παγκόσμιων υπηρεσιών logistics στην Jabil με έδρα την Αγία Πετρούπολη της Φλόριντα. «Αν είσαι σε θέση να επιβιώσεις και αν είσαι σε θέση να καταρτίσεις ένα ευέλικτο σχέδιο… Τότε είναι ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα».
- Με μια σειρά προϊόντων, συμπεριλαμβανομένων ηλεκτρονικών ειδών, προϊόντων υγειονομικής περίθαλψης και καταναλωτικών αγαθών που παράγει για περισσότερες από 400 παγκόσμιες μάρκες, συμπεριλαμβανομένης της Apple, η Jabil αντιμετωπίζει κινδύνους σε όλο τον κόσμο σε μια εκτεταμένη παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού.
Ο Anand δήλωσε ότι η Jabil έχει μοιραστεί τα δικά της εργαλεία με τους προμηθευτές για την αξιολόγηση των κινδύνων, συμπεριλαμβανομένων νέων πλατφορμών που επιτρέπουν στους προμηθευτές της να ανεβάζουν δεδομένα που μπορούν να βοηθήσουν στην πρόβλεψη πιθανών διαταραχών. Η εταιρεία έχει επίσης επιδιώξει να προμηθευτεί περισσότερα εξαρτήματα τοπικά, συμπεριλαμβανομένης της προμήθειας προμηθειών από το Μεξικό και όχι από την Κίνα σε ορισμένες περιπτώσεις, δήλωσε ο Anand.
- Ωστόσο, οποιαδήποτε απάντηση για την ενίσχυση μιας αλυσίδας εφοδιασμού, είτε πρόκειται για τεχνολογία είτε για προμήθεια προϊόντων από πολλαπλούς, διασκορπισμένους προμηθευτές, μπορεί να είναι δαπανηρή και δύσκολη στην εφαρμογή, παρουσιάζοντας εμπόδια σε ορισμένες εταιρείες.
Οι επιχειρήσεις που έχουν επενδύσει στην ανθεκτικότητα της εφοδιαστικής αλυσίδας είδαν τα έσοδά τους να αυξάνονται κατά μέσο όρο 23% από το 2018 έως το 2023, σε σύγκριση με αύξηση 15% που παρουσίασαν οι ομόλογοί τους, σύμφωνα με έρευνα της συμβουλευτικής εταιρείας Oliver Wyman. Η ίδια έρευνα δείχνει ότι μόνο το ένα τρίτο των εταιρειών βρίσκονται μπροστά από τους δικούς τους στόχους για την ανθεκτικότητα της αλυσίδας εφοδιασμού.
- Οι εταιρείες που υστερούν τείνουν να έχουν λιγότερη συμμετοχή από το διοικητικό συμβούλιο, σύμφωνα με την έρευνα της Oliver Wyman.
Ξεχωριστή έρευνα από την FTI Consulting δείχνει ότι σχεδόν το 40% των εταιρειών δεν έχουν σχέδιο έκτακτης ανάγκης για βλάβη της αλυσίδας εφοδιασμού.
Η διαχείριση του κινδύνου για πολλές εταιρείες σήμαινε όχι μόνο την ανάπτυξη καλύτερης κατανόησης όχι μόνο των δικών τους προμηθευτών αλλά και των εταιρειών που προμηθεύουν πρώτες ύλες και ανταλλακτικά στους προμηθευτές τους.
- Αυτή η βαθύτερη βουτιά στις αλυσίδες εφοδιασμού προωθεί ένα νέο σύνολο εξειδικευμένων εταιρειών λογισμικού που στοχεύουν να βοηθήσουν στην αποκάλυψη των ανατροπών στις επιχειρηματικές σχέσεις.
Ορισμένοι προμηθευτές εξορύσσουν δημόσια δεδομένα εισαγωγών-εξαγωγών, όπως αρχεία αποστολής, για να προσπαθήσουν να κατανοήσουν καλύτερα τις εισροές ενός δεδομένου προϊόντος μέχρι τις πρώτες ύλες. Η κυβέρνηση των ΗΠΑ υιοθέτησε από νωρίς αυτές τις τεχνολογίες, εν μέρει λόγω της επιτακτικής ανάγκης να σχεδιαστούν καταστροφικές διαταραχές σε τομείς όπως η προμήθεια ναρκωτικών στις ΗΠΑ.
- Η Quantifind, μια εταιρεία που προσφέρει ένα εργαλείο τεχνητής νοημοσύνης για τη διερεύνηση των αλυσίδων εφοδιασμού, έχει δει ενδιαφέρον τόσο από τον δημόσιο όσο και από τον ιδιωτικό τομέα, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος Ari Tuchman. Πολλές εταιρείες προσελκύονται από το προϊόν από κυβερνητικές εντολές που, για παράδειγμα, απαιτούν να εξαλείψουν αγαθά που συνδέονται με την καταναγκαστική εργασία από τις αλυσίδες εφοδιασμού τους.
«Δεν υπάρχει σωστή απάντηση για κάθε κίνδυνο», δήλωσε ο James Crask, διευθύνων σύμβουλος της συμβουλευτικής στρατηγικής κινδύνου για τη Marsh, μια εταιρεία μεσιτείας ασφαλίσεων και παροχής συμβουλών κινδύνου. «Αλλά στο παρελθόν, είχαμε αυτή την ισορροπία λάθος.
- Οι περισσότεροι οργανισμοί έχουν ξοδέψει πάρα πολύ χρόνο οδηγώντας το κόστος έξω από την αλυσίδα εφοδιασμού και πηγαίνοντας για όλο και περισσότερη αποτελεσματικότητα. Η συνέπεια είναι ότι σε έναν κόσμο που είναι πιο αβέβαιος, είστε λιγότερο προστατευμένοι από την αναστάτωση».
Τ.Σ