Η «Tata πολύ κοντά» στην εξασφάλιση κρατικής βοήθειας 500 εκατομμυρίων λιρών του Ηνωμένου Βασιλείου για το εργοστάσιο χαλυβουργίας της στην Ουαλία
Ο πρόεδρος της ινδικής μητρικής εταιρείας λέει ότι οι συνομιλίες με τη βρετανική κυβέρνηση «πάνε καλά»
Roula Khalaf, Sylvia Pfeifer, Kana Inagaki, Anjli Raval στο Λονδίνο και Jim Pickard στο Brighton, Financial Times
Ο όμιλος Tata της Ινδίας δήλωσε ότι ήταν «πολύ κοντά» σε μια συμφωνία που θα απελευθερώσει 500 εκατομμύρια λίρες από τα χρήματα των βρετανών φορολογουμένων για να υποστηρίξει την πιο πράσινη χαλυβουργία στο κύριο βρετανικό εργοστάσιό του, στην πρώτη δοκιμή της βιομηχανικής πολιτικής των Εργατικών.
Ο Natarajan Chandrasekaran, πρόεδρος της εταιρείας χαρτοφυλακίου του ινδικού ομίλου ετερογενών δραστηριοτήτων, δήλωσε στους Financial Times ότι η Tata, η οποία κατέχει επίσης τη μάρκα αυτοκινήτων Jaguar Land Rover με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο, σχεδίαζε περισσότερες επενδύσεις στη Βρετανία. Περιλαμβάνουν την επέκταση ξενοδοχείου εκτός Λονδίνου.
Οι κεφαλαιουχικές δαπάνες της JLR, η οποία κατασκευάζει ένα εργοστάσιο μπαταριών στο Σόμερσετ, θα είναι «τουλάχιστον 4 δισεκατομμύρια £ ετησίως για τα επόμενα τέσσερα ή πέντε χρόνια», πρόσθεσε ο Chandrasekaran.
Ωστόσο, ο επιχειρηματίας προέτρεψε την κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου να παραμείνει «φιλική προς τις επιχειρήσεις», καθώς αυξάνονται οι ανησυχίες σχετικά με τα σαρωτικά νέα μέτρα που εξετάζει το Εργατικό Κόμμα να στρέψει την εξουσία από τους εργοδότες στους εργαζομένους.
«Είμαστε εδώ για πολύ καιρό και δεν εξετάζουμε εναλλακτικές – θα συνεχίσουμε να επενδύουμε εδώ», δήλωσε ο Chandrasekaran σε συνέντευξή του στο Λονδίνο. Ονόμασε τη «δεύτερη εγχώρια αγορά» της Tata του Ηνωμένου Βασιλείου στην οποία ήταν «βαθιά εδραιωμένη».
Η εταιρεία είναι ένας από τους μεγαλύτερους ξένους επενδυτές του Ηνωμένου Βασιλείου, απασχολώντας περισσότερους από 70.000 ανθρώπους σε όλες τις δραστηριότητές της στη χώρα, οι οποίοι μαζί παράγουν περίπου £12 δις σε ετήσια έσοδα.
Ο πρόεδρος της Tata, που κατέχει το μεγαλύτερο εργοστάσιο χαλυβουργίας του Ηνωμένου Βασιλείου, στο Port Talbot στη Νότια Ουαλία, είπε ότι οι συνομιλίες με τη βρετανική κυβέρνηση για την κρατική επιχορήγηση για την εγκατάσταση «βαίνουν καλά» και ότι η συμφωνία είναι «πολύ κοντά».
Οι Financial Times ανέφεραν την περασμένη εβδομάδα ότι επίκειται συμφωνία. Άτομα κοντά στις συνομιλίες επιβεβαίωσαν ότι οι υπουργοί ετοιμάζονταν να κάνουν μια ανακοίνωση στους βουλευτές την Τετάρτη.
Σύμφωνα με τη συμφωνία, η κυβέρνηση θα παράσχει 500 εκατομμύρια £ για επένδυση 1,25 δισεκατομμυρίων λιρών σε έναν νέο φούρνο ηλεκτρικού τόξου στο Port Talbot, ο οποίος θα λιώσει το παλιοσίδερο.
Η Tata Steel, η θυγατρική του Ομίλου Tata που διαχειρίζεται το εργοστάσιο της Ουαλίας, θα ολοκληρώσει τη λήξη των εργασιών της υψικαμίνου στα τέλη Σεπτεμβρίου. Το κλείσιμο θα μειώσει τον αριθμό των θέσεων εργασίας στις εγκαταστάσεις έως και 2.500.
«Όσο επώδυνο κι αν είναι, είναι το σωστό βήμα», είπε ο Chandrasekaran για το κλείσιμο.
Η Tata είχε αρχικά μεσολαβήσει σε μια συμφωνία για το εργοστάσιό της στο Port Talbot με την προηγούμενη κυβέρνηση των Συντηρητικών, αλλά αυτή δεν επικυρώθηκε πριν από τις γενικές εκλογές του Ιουλίου.
Η συμφωνία με την Εργασία περιλαμβάνει δέσμευση από την Tata να εξετάσει το ενδεχόμενο επενδύσεων σε νέα τεχνολογία χαλύβδινων πλακών.
Θα περιλαμβάνει επίσης υποστήριξη για τις άλλες τοποθεσίες της στην Ουαλία, συμπεριλαμβανομένου του Llanwern, σύμφωνα με άτομα που βρίσκονται κοντά στις συνομιλίες. Οι αξιωματούχοι της Ένωσης αναμένουν ότι ο αριθμός των άμεσων υποχρεωτικών απολύσεων θα είναι μικρότερος από ό,τι αρχικά αναμενόταν.
Ο Chandrasekaran είπε ότι οι υψικάμινοι έπρεπε να κλείσουν και ότι ο στόχος ήταν «η δημιουργία βιώσιμης χαλυβουργίας». Η Tata, πρόσθεσε, ήθελε να προχωρήσει «πολύ γρήγορα» στην παραγωγή πράσινου χάλυβα κατασκευάζοντας τον φούρνο ηλεκτρικού τόξου.
Οι Εργατικοί υποσχέθηκαν επιπλέον 2,5 δισ. £ για να βοηθήσουν στην αναζωογόνηση της βιομηχανίας χάλυβα του Ηνωμένου Βασιλείου.
Τα νέα για τη συμφωνία Tata έρχονται εν μέσω ανησυχιών ότι η British Steel -η δεύτερη μεγαλύτερη βιομηχανία χάλυβα του Ηνωμένου Βασιλείου, που ανήκει στην κινεζική Jingye- ετοιμάζεται να ανακοινώσει τα σχέδιά της να κλείσει τους υψικάμινους της στο Scunthorpe. Αυτό θα οδηγούσε επίσης σε απώλεια χιλιάδων θέσεων εργασίας.
Οι υπουργοί συμμετέχουν σε αυτό που ένα άτομο που είναι εξοικειωμένο με τη διαδικασία είπε ότι ήταν «απίστευτα προκλητικές» συνομιλίες για το μέλλον του εργοστασίου Scunthorpe.
Η κυβέρνηση επιδιώκει να σταματήσει η Jingye να εγκαταλείψει τις μακροχρόνιες διαπραγματεύσεις με υπουργούς για τη μετάβαση σε ηλεκτρικούς φούρνους τόξου με αντάλλαγμα επιδότηση άνω των 500 εκατομμυρίων λιρών.
Όσον αφορά τα ηλεκτρικά οχήματα, ο Chandrasekaran είπε ότι απαιτείται «περισσότερη σαφήνεια πολιτικής» στο Ηνωμένο Βασίλειο σχετικά με το τι θα μπορούσαν να πουλήσουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες μεταξύ 2030 και 2035, καθώς και δεσμεύσεις για τη δημιουργία της απαραίτητης υποδομής φόρτισης.
Πέρυσι, η τότε Συντηρητική κυβέρνηση καθυστέρησε την απαγόρευση της πώλησης νέων αυτοκινήτων ντίζελ και βενζίνης από το 2030 έως το 2035.
Υπάρχει αβεβαιότητα για το εάν η κυβέρνηση των Εργατικών θα επιστρέψει στον στόχο του 2030 και εάν οι κατασκευαστές θα εξακολουθούν να μπορούν να πουλούν υβριδικά μοντέλα.
Τα σχόλια από την Tata έρχονται επίσης καθώς η κυβέρνηση των Εργατικών έχει σηματοδοτήσει ότι θα πραγματοποιήσει διαβουλεύσεις με τις αυτοκινητοβιομηχανίες σχετικά με το εάν θα τηρήσει τον στόχο του 2035, σύμφωνα με άτομα που γνωρίζουν το θέμα.
«Αυτή η [ηλεκτρική] μετάβαση πρέπει να συμβεί», είπε ο Chandrasekaran. «Πρέπει απλώς να βεβαιωθούμε ότι υπάρχει η σαφήνεια».
Τ.Σ