Η πρωτοπόρος της εποχής των τζετ Boeing και μια από τις πιο στρατηγικά κρίσιμες εταιρείες για την αμερικανική οικονομική επιτυχία, έχει χάσει το δρόμο της. Η επιστροφή στην πορεία θα απαιτήσει μια τρομακτική εκστρατεία για να κερδίσει ξανά την εμπιστοσύνη των ταξιδιωτών, των αεροπορικών εταιρειών, των ρυθμιστικών αρχών, των επενδυτών και των ίδιων των υπαλλήλων της.
Φέτος, ένα πάνελ ατράκτου έσκασε έναν από τους πίδακες του στον αέρα. Η διαστημική κάψουλα Starliner άφησε δύο αστροναύτες σε τροχιά. Το μεγαλύτερο σωματείο της σταμάτησε την παραγωγή αεροπλάνων, επιδεινώνοντας τη διαρροή μετρητών της. Είναι έτοιμη να παραδεχτεί την ενοχή της σε μια υπόθεση που συνδέεται με δύο θανατηφόρα ατυχήματα και η πιστοληπτική της ικανότητα φλερτάρει με το status junk.
Υπάρχουν πολλοί πιθανοί κακοί εδώ: μια κουλτούρα που βάζει τη χρηματοοικονομική μηχανική πριν από την αεροδιαστημική μηχανική, μια στρατηγική εξωτερικής ανάθεσης που μετατόπισε την εργασία σε εργοστάσια ή προμηθευτές χαμηλότερου κόστους, επιδίωξη στόχων παραγωγής πάνω από στόχους ασφάλειας και μακρινή ηγεσία που αφαιρέθηκε από τους υπαλλήλους.
Όποια και αν είναι η αιτία, η Boeing έχει φτάσει σε ένα σημείο όπου οι άνθρωποι ρωτούν ειλικρινά: Θα μπορούσε να αποτύχει η Boeing; Και πώς θα έμοιαζε ένα τελικό παιχνίδι σε ένα τέτοιο σενάριο που περιλαμβάνει ένα εθνικό σύμβολο;
Αφού τα ατυχήματα μείωσαν την εμπιστοσύνη του κοινού στην εταιρεία, οι ρυθμιστικές αρχές, υπό την πίεση των νομοθετών, άρχισαν να εξετάζουν πιο προσεκτικά την Boeing, επιβραδύνοντας τις παραδόσεις και την έγκριση νέων μοντέλων αεροπλάνων.
Η Kelly Ortberg, η οποία ανέλαβε τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου της Boeing μόλις πριν από τρεις μήνες, είπε σε επενδυτές και εργαζόμενους την περασμένη εβδομάδα: «Η εμπιστοσύνη στην εταιρεία μας έχει διαβρωθεί». Η Boeing αρνήθηκε να σχολιάσει και αναφέρθηκε στα σχόλια του Ortberg αυτή την εβδομάδα.
«Θα χρειαστεί χρόνος για να επιστρέψει η Boeing στην παλιά της κληρονομιά, αλλά με τη σωστή εστίαση και κουλτούρα, μπορούμε να γίνουμε για άλλη μια φορά μια εμβληματική εταιρεία και ηγέτης της αεροδιαστημικής», είπε. Σε ένα σημείωμα προς το προσωπικό, ο Ortberg είπε ότι η εταιρεία πρέπει να επιδιορθώσει μια σπασμένη κουλτούρα, να συρρικνωθεί και να βελτιώσει την εκτέλεση.
Για να καλύψει τη διαρροή μετρητών της, η Ortberg κινήθηκε για να περικόψει 17.000 θέσεις εργασίας και να πουλήσει έως και 25 δισεκατομμύρια δολάρια σε μετοχές ή χρέος. Η Boeing διερευνά την πώληση ορισμένων από τις διαστημικές της επιχειρήσεις. Ωστόσο, ο νέος διευθύνων σύμβουλος δεν κατάφερε να καταλήξει σε συμφωνία με 33.000 μηχανικούς που αποχώρησαν πριν από έξι εβδομάδες αναζητώντας υψηλότερους μισθούς και παροχές. Η απεργία αποσβένει 1 δισεκατομμύριο δολάρια το μήνα από τα μειούμενα αποθέματα της Boeing.
Τα προβλήματα τοποθέτησης του κατασκευαστή αεροπλάνων, από πολλές απόψεις, ανάγονται στο 737 MAX, την πιο πρόσφατη έκδοση του εργατικού άλογου στενής ατράκτου εδώ και δεκαετίες.
Η εστίαση στη μείωση του κόστους εκπαίδευσης συνέπεσε με λάθη σχεδιασμού που οδήγησαν στη θανατηφόρα συντριβή του Lion Air Flight 610 πριν από έξι χρόνια αυτόν τον μήνα. Η επακόλουθη αποτυχία της Boeing να παραδεχτεί τα λάθη της και να αντιμετωπίσει γρήγορα τα προβλήματα ασφάλειας του αεροπλάνου δημιούργησε το έδαφος για ένα δεύτερο δυστύχημα μόλις λίγους μήνες αργότερα στην Αιθιοπία, σπαταλώντας δεκαετίες εμπιστοσύνης που είχε εξασφαλίσει η εταιρεία με ρυθμιστικές αρχές, αεροπορικές εταιρείες και το ιπτάμενο κοινό.
Μετά την πρώτη συντριβή του 737 MAX, στις 29 Οκτωβρίου 2018, στην Ινδονησία, η Boeing υποβάθμισε τα προβλήματα με ένα ελαττωματικό σύστημα ελέγχου πτήσης και αντ’ αυτού υπέδειξε λάθη από τους πιλότους και τη συντήρηση της αεροπορικής εταιρείας.
Ο τότε Διευθύνων Σύμβουλος Dennis Muilenburg ζήτησε από την ομάδα επικοινωνίας του να αφαιρέσει από ένα προσχέδιο δελτίο τύπου οποιαδήποτε αναφορά για εργασία για την επιδιόρθωση ενός νέου στοιχείου στο πιλοτήριο που ώθησε το αεροπλάνο σε μοιραίο ρύγχος, σύμφωνα με μια συμφωνία με τις ρυθμιστικές αρχές κινητών αξιών. Το δελτίο τύπου δήλωσε ότι το MAX ήταν «το ίδιο ασφαλές όσο κάθε αεροπλάνο που έχει πετάξει ποτέ στον ουρανό». Η Boeing και ο Muilenburg διευθέτησαν την υπόθεση χωρίς να παραδεχτούν ή να αρνηθούν την αδικοπραγία.
Υπάρχει συζήτηση εντός και εκτός της εταιρείας εάν η υπερβολική έμφαση της Boeing στις χρηματοοικονομικές μετρήσεις έχει οδηγήσει σε πολιτιστική παρακμή. Οι επικριτές τοποθετούν την αρχή της παρακμής στη δεκαετία του 1990, όταν η Boeing άρχισε να υιοθετεί πολλές από τις πρακτικές διαχείρισης κοινές στον προμηθευτή της General Electric, συμπεριλαμβανομένης της εστίασης στη βραχυπρόθεσμη κερδοφορία.
Η συγχώνευση με τον αντίπαλο McDonnell Douglas το 1997 εδραίωσε περαιτέρω τη στροφή της Boeing από την κουλτούρα που ηγείται η μηχανική και προς τον πιο κεντρικό εταιρικό έλεγχο. Η απόφαση να μεταφέρει τα κεντρικά της γραφεία από τον κόμβο παραγωγής του στο Σιάτλ στο Σικάγο το 2001 – και στη συνέχεια στη Βιρτζίνια το 2022 – αποτέλεσε παράδειγμα αυτής της αλλαγής.
Η πρόσθετη προσοχή στις χρηματοοικονομικές μετρήσεις είχε κάποια θετικά αποτελέσματα στην αεροδιαστημική βιομηχανία, η οποία εκείνη την εποχή συχνά δεν ξόδευε χρήματα για το τι χρειάζονταν πραγματικά οι αεροπορικές εταιρείες. Το L-1011 TriStar, για παράδειγμα, ήταν αγαπητό από τους μηχανικούς, αλλά ήρθε αργά και είχε πολύ μικρή εμβέλεια, αποσύροντας ουσιαστικά τη Lockheed Martin από την επιχείρηση εμπορικών αεροσκαφών στη δεκαετία του 1980.
Ωστόσο, εν μέσω της αλλαγής κουλτούρας στη Boeing, ορισμένοι μηχανικοί φοβήθηκαν να θίξουν ζητήματα ασφάλειας με τους διευθυντές ή αντιμετώπισαν αδικαιολόγητη πίεση, λένε νυν και πρώην υπάλληλοι. Ενόψει του πρώτου ατυχήματος MAX, ορισμένοι από αυτούς ανησυχούσαν ότι το σύστημα ελέγχου πτήσης γνωστό ως MCAS μπορεί να οδηγήσει σε δαπανηρή εκπαίδευση προσομοιωτών για τις αεροπορικές εταιρείες και να κάνει το αεροπλάνο λιγότερο πειστικό για αγορά. Η Boeing είπε ότι λαμβάνει μέτρα για να ενθαρρύνει περισσότερους υπαλλήλους να μιλήσουν για τις ανησυχίες τους.
Οι ομοσπονδιακοί εισαγγελείς έβγαλαν ένα email που υποστήριξαν ότι ένας υπάλληλος της Boeing βρισκόταν υπό οικονομική πίεση για να εξαπατήσει την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας να μην απαιτεί χρόνο προσομοιωτή για πιλότους που πετούν με το MAX. Το email έδειχνε ότι ο υπάλληλος ανησυχούσε ότι θα κατηγορηθεί ως αυτός που «κόστισε στην Boeing δεκάδες εκατομμύρια δολάρια!»
Ο Muilenburg φάνηκε να ανησυχεί ότι τα ρυθμιστικά ερωτήματα μετά το αρχικό ατύχημα θα μπορούσαν να διακόψουν τις ταμειακές ροές της εταιρείας. «[Πρέπει] να είμαστε προσεκτικοί ώστε [το ενδιαφέρον της FAA για τα εγχειρίδια πιλότων] να μην μετατραπεί σε στοιχείο συμμόρφωσης που περιορίζει τις βραχυπρόθεσμες παραδόσεις», είπε ο Διευθύνων Σύμβουλος σε ένα email που εμφανίστηκε σε δικαστικές διαφορές μετόχων.
Όταν ανέλαβε Διευθύνων Σύμβουλος το 2020, ο David Calhoun είπε ότι η εταιρεία θα επικεντρωθεί στην οικοδόμηση εμπιστοσύνης και στην επιστροφή στα βασικά. «Θα κάνουμε λίγο λιγότερο οραματισμό και λίγο λιγότερο μακροπρόθεσμο σχεδιασμό», είπε ο Calhoun στους δημοσιογράφους εκείνη την εποχή. «Απλώς θα επιστρέψουμε στην αποκατάσταση της εμπιστοσύνης μεταξύ μας, της εμπιστοσύνης με τους πελάτες μας και της εμπιστοσύνης με τη ρυθμιστική αρχή μας, και θα είμαστε διαφανείς σε κάθε βήμα».
Όλο και περισσότερα προβλήματα ποιότητας και εκτέλεσης εμφανίστηκαν στα εμπορικά αεροσκάφη, τα αμυντικά και διαστημικά της προγράμματα. Επανειλημμένα, τα στελέχη της Boeing τόνισαν ότι θα επικεντρωθούν στην ασφάλεια, τη μηχανική και την ποιότητα. Η εταιρεία δεν έχει πραγματοποιήσει ετήσια κέρδη από το 2018.
Η έκρηξη της Alaska Airlines τον Ιανουάριο αποκάλυψε ότι πολλά από τα προβλήματα της Boeing παρέμειναν άλυτα. Οι κυβερνητικές έρευνες αποκάλυψαν ότι οι εργαζόμενοι στην πρώτη γραμμή εξακολουθούσαν να αντιμετωπίζουν πίεση παραγωγής και τα αεροσκάφη με προβλήματα συνέχισαν να κινούνται κάτω από τη γραμμή και έξω από το εργοστάσιο.
Ο David Boulter, ο επικεφαλής ασφαλείας της FAA, είπε ότι το κλειδί για τη διόρθωση της Boeing είναι να διασφαλιστεί ότι όλοι οι εργαζόμενοι έχουν την ευκαιρία να μιλήσουν για προβλήματα και να ακουστούν – ένας τύπος κουλτούρας που έχει τροφοδοτήσει τα κέρδη ασφάλειας στις αεροπορικές εταιρείες.
«Σίγουρα, εκεί έχουμε δει τη μεγαλύτερη επιτυχία με τις αεροπορικές εταιρείες», είπε ο Boulter στο περιθώριο μιας εκδήλωσης του κλάδου στο Λας Βέγκας αυτόν τον μήνα. «Αυτοί με μεγάλη κουλτούρα ασφάλειας έχουν μεγάλα ρεκόρ ασφάλειας».
Η εταιρεία κατασκευής αεροπλάνων έχασε περίπου το 20% της χρηματιστηριακής της αξίας μετά το ατύχημα της Ethiopian Airlines τον Μάρτιο του 2019 που οδήγησε στην προσάραξη του παγκόσμιου στόλου 737 MAX. Αλλά ακόμη και αυτό δεν ανέτρεψε πλήρως ένα μεγάλο ράλι τους προηγούμενους τρεις μήνες, το οποίο είχε οδηγήσει τις μετοχές στο υψηλό ρεκόρ των 446 $.
Τον Δεκέμβριο του 2019, όταν η εταιρεία αναγκάστηκε να σταματήσει προσωρινά να κατασκευάζει το αεροσκάφος, η μετοχή κράτησε. Τερματίστηκε μόνο στις αρχές της πανδημίας Covid-19 το 2020, όταν σταμάτησε όλη η παραγωγή και η επαναπιστοποίηση του MAX καθυστέρησε περαιτέρω.
Τώρα, οι επενδυτές έχουν αποδεχθεί ότι τα κέρδη της Boeing θα είναι πολύ μικρότερα στο μέλλον. Η αξία των μετοχών είναι $155.
Η συνεχιζόμενη απεργία οδήγησε και τις τρεις μεγάλες εταιρείες αξιολόγησης να προειδοποιήσουν ότι το χρέος της Boeing θα μπορούσε να υποβαθμιστεί στην «κερδοσκοπική» κατηγορία.
Η δυνατότητα αύξησης της παραγωγής σε περισσότερα από 50 MAX και 10 Dreamliner το μήνα θα αποφέρει περισσότερα από 10 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως, εκτιμούν οι αναλυτές της Wall Street, αλλά αυτό αποδεικνύεται όλο και πιο άπιαστο. Την Τετάρτη, ο Οικονομικός Διευθυντής Brian West είπε σε αναλυτές ότι οι δραστηριότητες της Boeing θα κάψουν μετρητά το 2025.
Όσο ισχυρή και αν είναι η μακροπρόθεσμη επιχειρηματική της περίπτωση, οι εταιρείες επενδυτικής βαθμίδας απλά δεν αιμορραγούν μετρητά.
Στο δεύτερο μισό της δεκαετίας, τα στελέχη θα πρέπει να αρχίσουν να επενδύουν σε μεγάλο βαθμό στην ανάπτυξη ενός νέου καινοτόμου αεροσκάφους στενής ατράκτου που θα αντικαταστήσει το MAX. Αν δεν το κάνουμε αυτό, πιθανότατα θα σήμαινε εγκατάλειψη του αντιμέτωπου ανταγωνισμού με την ευρωπαϊκή ανταγωνιστική Airbus.
Έχει περάσει περισσότερο από μια δεκαετία από τότε που η Boeing άρχισε να παραδίδει το 787 Dreamliner, το τελευταίο «καθαρό» εμπορικό της σχέδιο —δηλαδή, που δεν βασίζεται σε προηγούμενο μοντέλο. Αλλά η υπερβολική εξωτερική ανάθεση έφερε σε αυτό το πρόγραμμα προβλήματα.
Για να αναζωπυρώσει μια αληθινή ιστορία επιτυχίας, η Boeing πρέπει να επιστρέψει στη δεκαετία του 1990, όταν μια ομάδα με επικεφαλής τον μακροχρόνιο μηχανικό της εταιρείας -και μετέπειτα διευθύνοντα σύμβουλο της Ford Motor-Alan Mulally, σχεδίασε το 777 σε συνεργασία με πελάτες αεροπορικών εταιρειών και πρωτοστάτησε σε νέα εργαλεία σχεδιασμού υπολογιστών.
Ορισμένοι αναλυτές πιστεύουν ότι η καλύτερη πορεία προς τα εμπρός θα ήταν η διάλυση της εταιρείας για να επιτρέψει σε κάθε τμήμα να επικεντρωθεί καλύτερα στα δυνατά του σημεία, ακολουθώντας τα βήματα της GE. Ο βραχίονας άμυνας, διαστήματος και ασφάλειας της Boeing, που αποτελεί το 31% των συνολικών εσόδων, θα μπορούσε ίσως να κάνει χωρίς διαστημικά έργα που δεν ταιριάζουν με το SpaceX του Έλον Μασκ.
Όσον αφορά τα υπόλοιπα, ωστόσο, οι εξελίξεις στην αεροδυναμική, στην επιστήμη των υλικών και στις διαδικασίες κατασκευής συχνά συνδυάζονται μεταξύ της αμυντικής και της εμπορικής πλευράς.
Η αμυντική δραστηριότητα δίνει επίσης στην Boeing πρόσβαση σε προσοδοφόρα συμβόλαια του Πενταγώνου, ενισχύοντας την εντύπωση στην Ουάσιγκτον ότι η εταιρεία είναι «πολύ μεγάλη για να αποτύχει».
Με χρέος 58 δισεκατομμυρίων δολαρίων, εκ των οποίων τα 12,5 δισεκατομμύρια δολάρια λήγουν το 2025 και το 2026, δεν υπάρχουν εύκολοι τρόποι εξόδου. Η Boeing φαίνεται ότι θα εκδώσει περίπου 10 δισεκατομμύρια δολάρια σε νέες μετοχές, από το σύνολο των 25 δισεκατομμυρίων δολαρίων που θα μπορούσε να αξιοποιήσει. Συνήθως, οι επενδυτές μετοχών φοβούνται ότι θα μειωθούν. Αυτή τη φορά, πολλοί ενθαρρύνουν τα στελέχη να μεγιστοποιήσουν τη συγκέντρωση μετρητών για να αποκτήσουν περιθώριο ελιγμών.
Ίσως, καθώς ο χρόνος τελειώνει για να απομακρυνθεί, τα συμφέροντα των κατασκευαστών και των μετρητών φασολιών είναι τελικά ευθυγραμμισμένα.
πηγή:www.wsj.com