Στην ψυχολογία της απόδοσης, ο όρος «απειλή» αναφέρεται σε μια αρνητική εκτίμηση μιας κατάστασης στην οποία ένα άτομο θεωρεί ότι οι πόροι του είναι ανεπαρκείς για να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας εργασίας, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε μειωμένη απόδοση.
Αυτό έρχεται σε αντίθεση με τον όρο «πρόκληση», όπου οι πόροι θεωρούνται επαρκείς ή υπερβαίνουν τις απαιτήσεις, με αποτέλεσμα συχνά την βελτίωση της απόδοσης.
Ακολουθεί μια πιο λεπτομερής εξήγηση:
Πρόκληση έναντι απειλής:
Πρόκληση:
- Όταν ένα άτομο πιστεύει ότι διαθέτει τους πόρους (δεξιότητες, γνώσεις, υποστήριξη) για να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας εργασίας, βιώνει μια πρόκληση. Αυτό συχνά οδηγεί σε αυξημένη κινητοποίηση, συγκεντρωμένη προσοχή και βελτιωμένη απόδοση.
Απειλή:
- Όταν ένα άτομο αντιλαμβάνεται μια κατάσταση ως υπερβαίνουσα τις δυνατότητές του, βιώνει μια απειλή. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένο άγχος, μειωμένη συγκέντρωση και, τελικά, σε μειωμένη απόδοση.
Φυσιολογικές αντιδράσεις:
Πρόκληση:
Η αντίδραση του σώματος σε μια πρόκληση περιλαμβάνει συχνά αυξημένη καρδιακή παροχή, αποτελεσματική ροή αίματος και μειωμένη περιφερική αντίσταση, υποδηλώνοντας μια ενεργοποιημένη αλλά ελεγχόμενη φυσιολογική κατάσταση σύμφωνα με το Nature Portfolio.
Απειλή:
- Σε κατάσταση απειλής, οι φυσιολογικές αντιδράσεις μπορεί να περιλαμβάνουν αυξημένη αρτηριακή πίεση, αυξημένη μυϊκή ένταση και αντίδραση μάχης ή φυγής, η οποία μπορεί να είναι επιζήμια για την απόδοση.
Γνωστικοί και συναισθηματικοί παράγοντες:
Πρόκληση:
- Η νοοτροπία της πρόκλησης συνδέεται με θετική αυτοσυγκέντρωση, εστιασμένη προσοχή και πίστη στην ικανότητα του ατόμου να πετύχει.
Απειλή:
- Η εκτίμηση της απειλής συνδέεται με αρνητική αυτοσυγκέντρωση, ανακύκλωση σκέψεων και δυσκολία συγκέντρωσης στην εργασία που πρέπει να γίνει.
Επιπτώσεις στην απόδοση:
Πρόκληση:
- Τα άτομα που βρίσκονται σε κατάσταση πρόκλησης είναι πιο πιθανό να ασχοληθούν με την εργασία, να επιμείνουν στις δυσκολίες και να επιτύχουν καλύτερα αποτελέσματα.
Απειλή:
- Η εκτίμηση της απειλής μπορεί να οδηγήσει σε μειωμένη προσπάθεια, συμπεριφορές αποφυγής και τελικά σε κακή απόδοση.
Παραδείγματα:
Αθλητισμός:
- Ένας αθλητής που αντιμετωπίζει έναν δύσκολο αντίπαλο μπορεί να βιώσει μια πρόκληση αν πιστεύει ότι η προπόνησή του τον έχει προετοιμάσει καλά, αλλά μια απειλή αν αισθάνεται συγκλονισμένος από τη φήμη ή τις ικανότητες του αντιπάλου του.
Ακαδημαϊκό περιβάλλον:
- Οι μαθητές που αντιμετωπίζουν μια δύσκολη εξέταση μπορεί να βιώσουν μια πρόκληση αν αισθάνονται σίγουροι για την κατανόηση της ύλης, αλλά μια απειλή αν αισθάνονται απροετοίμαστοι.
Χώρος εργασίας:
- Οι εργαζόμενοι μπορεί να αντιμετωπίσουν μια πρόκληση όταν τους ανατεθεί ένα νέο έργο αν πιστεύουν ότι διαθέτουν τις απαραίτητες δεξιότητες, αλλά μια απειλή αν αισθάνονται ότι δεν έχουν την απαιτούμενη εμπειρογνωμοσύνη.
Αποτελέσματα έρευνας:
- Μελέτες έχουν δείξει ότι ο τρόπος με τον οποίο τα άτομα αξιολογούν μια κατάσταση ως πρόκληση ή απειλή μπορεί να επηρεάσει σημαντικά την απόδοσή τους, ακόμη και όταν η αντικειμενική δυσκολία της εργασίας είναι η ίδια.
- Το βιοψυχοκοινωνικό μοντέλο πρόκλησης και απειλής υπογραμμίζει την αλληλεπίδραση μεταξύ ψυχολογικών αξιολογήσεων, φυσιολογικών αντιδράσεων και αποτελεσμάτων απόδοσης.
- Η έρευνα έχει επίσης διερευνήσει το ρόλο της απειλής των στερεοτύπων, όπου τα άτομα έχουν κακή απόδοση λόγω της συνειδητοποίησης των αρνητικών στερεοτύπων της ομάδας.
Τατιανή Σάγιεχ

