Η αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης πετρελαίου πρέπει να επιταχυνθεί τους επόμενους μήνες, διαφορετικά η αγορά θα δυσκολευτεί να απορροφήσει την αύξηση της προσφοράς πετρελαίου που σχεδιάζει να κάνει ο ΟΠΕΚ+ από τον Οκτώβριο, σύμφωνα με στοιχεία, αναλυτές και πηγές της βιομηχανίας.
Η αύξηση της ζήτησης πετρελαίου κατά τους πρώτους επτά μήνες του έτους από τους κορυφαίους καταναλωτές, τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Κίνα, δεν ανταποκρίθηκε σε ορισμένες προσδοκίες, ακόμη και πριν οι ανανεωμένοι φόβοι για ύφεση στις ΗΠΑ προκαλέσουν παγκόσμιο sell-off μετοχών και ομολόγων αυτή την εβδομάδα.
Εάν η οικονομία επιβραδυνθεί περαιτέρω, η αύξηση της ζήτησης πετρελαίου πιθανότατα θα επιβραδυνθεί μαζί της. Αυτό σημαίνει ότι ο ΟΠΕΚ+ θα πρέπει είτε να καθυστερήσει τα σχέδια για την άντληση περισσότερου πετρελαίου είτε να αποδεχθεί χαμηλότερες τιμές για υψηλότερη προσφορά, ανέφεραν οι αναλυτές.
«Υπό τις παρούσες συνθήκες σημαντικού κινδύνου ύφεσης, είναι απίθανο ο ΟΠΕΚ+ να προχωρήσει με τις προγραμματισμένες αυξήσεις του Οκτωβρίου», δήλωσε ο Gary Ross, διευθύνων σύμβουλος της Black Gold Investors και βετεράνος παρατηρητής του ΟΠΕΚ.
Η τιμή του πετρελαίου έπεσε κάτω από τα 80 δολάρια το βαρέλι τον Αύγουστο – λιγότερο από ό, τι τα περισσότερα μέλη του ΟΠΕΚ+ ή του Οργανισμού Πετρελαιοεξαγωγικών Χωρών και συμμάχων όπως η Ρωσία, πρέπει να ισοσκελίσουν τους προϋπολογισμούς τους.
«Η ζήτηση πετρελαίου έχει σίγουρα καθοδικό κίνδυνο», δήλωσε ο Neil Atkinson, ανεξάρτητος αναλυτής που εργάστηκε στο παρελθόν στον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας, επικαλούμενος την ανησυχία για τις οικονομίες της Κίνας και των ΗΠΑ.
«Είναι πολύ δύσκολο να δούμε πώς οι τιμές μπορούν να αυξηθούν σημαντικά εάν η ζήτηση είναι πιο αργή από ό,τι νομίζαμε», είπε, προσθέτοντας ότι αναμένει ότι ο ΟΠΕΚ+ θα σταματήσει την αύξηση της παραγωγής του.
Για τους πρώτους επτά μήνες του 2024, οι εισαγωγές αργού της Κίνας ανήλθαν σε 10,89 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως, μειωμένες κατά 2,4% σε ετήσια βάση, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία την Τετάρτη.
Η πτώση της κατανάλωσης ντίζελ στην Κίνα, καθώς αυξάνεται η χρήση φορτηγών που κινούνται με LNG, επιβαρύνει την εγχώρια ζήτηση καυσίμων, όπως και μια υποτονική οικονομία που πλήττεται από μια παρατεταμένη κρίση στον τομέα των ακινήτων.
Στις Ηνωμένες Πολιτείες, η κατανάλωση πετρελαίου μέχρι τον Ιούλιο αυξήθηκε κατά 220.000 bpd σε ετήσια βάση σε μέσο όρο 20,25 εκατομμυρίων bpd, σύμφωνα με υπολογισμούς του Reuters που βασίζονται σε κυβερνητικές εκτιμήσεις. Η ζήτηση θα πρέπει να επιταχυνθεί για να φτάσει την πρόβλεψη της κυβέρνησης για το 2024 για 20,5 εκατομμύρια bpd.
Το αν η παγκόσμια ζήτηση θα φτάσει ή όχι στα ύψη που απαιτούνται για την απορρόφηση πρόσθετων προμηθειών φέτος είναι δύσκολο να μετρηθεί λόγω της διακύμανσης ρεκόρ όπου οι πιο σεβαστοί αναλυτές ζήτησης πετρελαίου στον κόσμο στον ΟΠΕΚ και τον IEA μετρούν τη ζήτηση μέχρι σήμερα.
Υπάρχει χρονική υστέρηση στα δεδομένα κατανάλωσης πετρελαίου και τα προκαταρκτικά στοιχεία συχνά αναθεωρούνται. Αυτό αφήνει τους αναλυτές να συμπεριλάβουν τις καλύτερες εκτιμήσεις σε ορισμένα από τα στοιχεία ζήτησής τους.
Ο ΟΠΕΚ συνδέει την αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης στα 2,15 εκατομμύρια bpd το πρώτο εξάμηνο του 2024, ενώ ο IEA εκτιμά ότι ήταν 735.000 bpd. Ο ΔΟΕ συμβουλεύει τις βιομηχανικές χώρες σχετικά με την ενεργειακή πολιτική.
Η εκτίμηση του ΟΠΕΚ για την αύξηση της ζήτησης το πρώτο εξάμηνο έχει αλλάξει ελάχιστα από ό, τι ήταν στην αρχή του έτους. Ο IEA μείωσε την εκτίμησή του για την αύξηση της ζήτησης το πρώτο εξάμηνο από 1,19 εκατομμύρια bpd που προέβλεπε τον Ιανουάριο.
Ο IEA εκτιμά ότι η κατανάλωση της Κίνας συρρικνώθηκε το δεύτερο τρίμηνο, ενώ ο ΟΠΕΚ εκτιμά ότι αυξήθηκε κατά περισσότερο από 800.000 bpd. Η Κίνα είναι ένας από τους κύριους λόγους για τη διαφορά στις προοπτικές για ολόκληρο το έτος, καθώς και για το πρώτο εξάμηνο.
Η παγκόσμια ανάπτυξη θα πρέπει να επιταχυνθεί λίγο το δεύτερο εξάμηνο, εάν οι εκτιμήσεις του ΟΠΕΚ για τη ζήτηση του πρώτου εξαμήνου ήταν σωστές. Αλλά αν ο IEA έχει δίκιο, η ζήτηση θα πρέπει να επιταχυνθεί γρήγορα.
Το δεύτερο εξάμηνο είναι συνήθως η περίοδος της υψηλότερης κατανάλωσης, καθώς το απλό γεγονός της παγκόσμιας οικονομικής ανάπτυξης αυξάνει τη ζήτηση πετρελαίου και επειδή περιλαμβάνει την περίοδο αιχμής, τη συγκομιδή του βόρειου ημισφαιρίου και τις αγορές για την προετοιμασία για το χειμώνα.
Για να φτάσει η αύξηση της ζήτησης στην πρόβλεψη του ΟΠΕΚ για ολόκληρο το έτος, θα πρέπει να επιταχυνθεί κατά μέσο όρο στα 2,30 εκατομμύρια bpd το δεύτερο εξάμηνο, σύμφωνα με υπολογισμούς του Reuters. Η ζήτηση πρέπει να αυξηθεί κατά 1,22 εκατομμύρια bpd το δεύτερο εξάμηνο για να φτάσει την πρόβλεψη ολόκληρου του έτους του IEA.
Ο ΟΠΕΚ και ο IEA έχουν προγραμματιστεί να ενημερώσουν τις προβλέψεις τους για τη ζήτηση την επόμενη εβδομάδα.
Αύξηση προσφοράς ΟΠΕΚ+
Ο ΟΠΕΚ+ επιβεβαίωσε την περασμένη εβδομάδα το σχέδιό του να αρχίσει να αυξάνει την παραγωγή από τον Οκτώβριο με την επιφύλαξη ότι θα μπορούσε να διακοπεί ή να αντιστραφεί εάν χρειαστεί.
Η αύξηση βασίζεται στη ζήτηση που πλήττει τις προβλέψεις του ΟΠΕΚ, γεγονός που θα αυξήσει την ανάγκη για πετρέλαιο από την ομάδα παραγωγών και τους συμμάχους της. Ο ΟΠΕΚ+ αντλεί περισσότερο από το 40% του παγκόσμιου αργού.
Εάν πραγματοποιηθεί η πρόβλεψη ζήτησης του ΟΠΕΚ, η ζήτηση αργού από τις χώρες του ΟΠΕΚ+ προβλέπεται να φτάσει τα 43,9 εκατομμύρια bpd το τέταρτο τρίμηνο, από την παραγωγή των 40,8 εκατομμυρίων bpd τον Ιούνιο, θεωρητικά επιτρέποντας περιθώριο για επιπλέον παραγωγή.
Ο ΟΠΕΚ+ έχει ακόμη ένα μήνα για να αποφασίσει εάν θα αρχίσει να απελευθερώνει το πετρέλαιο από τον Οκτώβριο και η ομάδα θα μελετήσει τα δεδομένα της αγοράς πετρελαίου τις επόμενες εβδομάδες, δήλωσε πηγή κοντά στην ομάδα.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Saudi Aramco, Amin Nasser, δήλωσε την Τρίτη ότι αναμένει ανάπτυξη μεταξύ 1,6 και 2 εκατομμυρίων bpd το δεύτερο εξάμηνο του έτους.
Δύο πηγές του ΟΠΕΚ δήλωσαν ότι δεν είναι σαφές εάν η ζήτηση αυξάνεται τόσο γρήγορα όσο χρειάζεται για να ανταποκριθεί στις προβλέψεις του ΟΠΕΚ για το τρίτο τρίμηνο. Ο ΟΠΕΚ δεν απάντησε σε αίτημα για σχόλιο.
Το αίτημα των ΗΠΑ δεν είναι σαφές
Ο IEA αναφέρει ότι η βραδύτερη οικονομική ανάπτυξη και η στροφή προς τα ηλεκτρικά οχήματα στην Κίνα έχει αλλάξει το παράδειγμα για τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο, η οποία εδώ και χρόνια έχει οδηγήσει σε παγκόσμιες αυξήσεις της κατανάλωσης πετρελαίου. Ο ΟΠΕΚ βλέπει την ισχυρή ανάπτυξη να επιμένει.
Οι πρώτες ενδείξεις για τις εισαγωγές αργού πετρελαίου της Κίνας τον Αύγουστο, όπως από την εταιρεία πληροφοριών δεδομένων Kpler, δείχνουν μια μικρή ανάκαμψη από τον Ιούλιο. Δύο έμποροι που ασχολούνται με τις αγορές αργού της Δυτικής Αφρικής από την Κίνα δήλωσαν ότι η ζήτηση για πετρέλαιο φόρτωσης τον Αύγουστο ήταν ήπια.
Η παγκόσμια ζήτηση αεροσκαφών αναμένεται φέτος να ξεπεράσει τα επίπεδα του 2019, σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Αερομεταφορών, αν και η IATA δήλωσε τον Ιούνιο ότι τα διεθνή ταξίδια στην Ασία παρέμειναν υποτονικά, ειδικά στην Κίνα.
“Οι μεγάλοι μοχλοί που όλοι επεσήμαναν για την αύξηση της ζήτησης ήταν η ζήτηση τζετ και η Κίνα”, δήλωσε πηγή σε εταιρεία εμπορίας πετρελαίου. «Η κινεζική ζήτηση δεν ήταν μεγάλη και η ζήτηση για τζετ είναι αξιοπρεπής στην Ευρώπη, αλλά δεν έχει ανακάμψει πλήρως (από την πανδημία)».
Στον κορυφαίο καταναλωτή πετρελαίου, τις Ηνωμένες Πολιτείες, η ζήτηση βενζίνης έχει αποδειχθεί δύσκολο να μετρηθεί: οι αναθεωρήσεις των επίσημων στοιχείων την περασμένη εβδομάδα έδειξαν ότι η ζήτηση του Μαΐου βρίσκεται στο υψηλότερο επίπεδο από τον Αύγουστο του 2019. Προηγούμενες εκτιμήσεις και ανεξάρτητοι ιχνηλάτες έδεσαν τη ζήτηση κάτω από πέρυσι.
Τα άσχημα οικονομικά στοιχεία από τις Ηνωμένες Πολιτείες θα μπορούσαν επίσης να προκαλέσουν προβλήματα στις αγορές πετρελαίου, ειδικά για το ντίζελ. Η ζήτηση ντίζελ στις ΗΠΑ ήταν περίπου 4% χαμηλότερη τους πρώτους πέντε μήνες του τρέχοντος έτους από ό, τι το 2023, σύμφωνα με στοιχεία της EIA.
πηγή:www.investing.com