Είναι σπάνιο για ένα στέλεχος της γερμανικής βιομηχανίας να θυμίζει τη ναζιστική εποχή, αλλά η επικεφαλής των εργαζομένων της VW Daniela Cavallo αντιμετωπίζει μια κρίση ιστορικών διαστάσεων. Η 49χρονη πρόεδρος του ισχυρού συμβουλίου εργαζομένων της VW, το οποίο κατέχει τις μισές από τις 20 έδρες στο εποπτικό συμβούλιο της αυτοκινητοβιομηχανίας, υπενθύμισε στο προσωπικό τον Σεπτέμβριο ότι η δημιουργία της VW το 1937 κατέστη δυνατή με κεφάλαια που απαλλοτριώθηκαν από τα συνδικάτα. «Η Volkswagen δεν ανήκει μόνο στους μετόχους», βροντοφώναξε. «Η Volkswagen ανήκει επίσης σε εμάς: στο εργατικό δυναμικό».
Η σθεναρή αντίσταση της Cavallo στα σχέδια των στελεχών να κλείσουν τουλάχιστον τρία εργοστάσια και να απολύσουν δεκάδες χιλιάδες εργαζόμενους στη Γερμανία, κάτι που η εταιρεία δεν έχει κάνει ποτέ στο παρελθόν, είναι κάτι περισσότερο από την πρόκληση της ζωής της πρώτης γυναίκας επικεφαλής του εργοστασιακού συμβουλίου της VW. Σύμφωνα με τα λόγια της Cavallo, η οποία εκπροσωπεί σχεδόν 300.000 εργαζόμενους στον μεγαλύτερο βιομηχανικό εργοδότη της Γερμανίας, «πρόκειται για το αν οι θέσεις εργασίας στην αυτοκινητοβιομηχανία εξακολουθούν να έχουν μέλλον σε αυτή τη χώρα». Ο Cavallo είναι προϊόν του Wirtschaftswunder της Γερμανίας – του μεταπολεμικού οικονομικού θαύματος του οποίου η VW και τα παγκοσμίως αγαπημένα αυτοκίνητά της έγιναν σύμβολο. Ήταν μια δουλειά στη VW που το 1969 ώθησε τον πατέρα της να ανταλλάξει ένα χωριό στην ιταλική περιοχή της Καλαβρίας με το Βόλφσμπουργκ, όπου γεννήθηκε η Cavallo λίγα χρόνια αργότερα.
«Ο πατέρας μου έλεγε πάντα ότι η VW είναι ο καλύτερος εργοδότης στην περιοχή. Αν πάρεις μια θέση μαθητείας στο εργοστάσιο, έχεις ένα ασφαλές μέλλον», δήλωσε το 2012, όταν κυκλοφόρησε η είδηση ότι προετοιμάζεται για την κορυφαία θέση στο εργοστασιακό συμβούλιο. Όπως και οι δύο αδελφές της, η Cavallo ακολούθησε τα βήματα του πατέρα της. Το 1994, έγινε ασκούμενη υπάλληλος γραφείου στη VW – την ίδια χρονιά που ο σημερινός διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Oliver Blume έγινε δεκτός για μια θέση ασκούμενου στην Audi. Ενώ ο Blume ανέβηκε την εταιρική σκάλα, η Cavallo ανέβηκε στις τάξεις της παράλληλης δομής εξουσίας της VW με την υποστήριξη του μέντορά της Bernd Osterloh, του διαβόητα μαχητικού προκατόχου της, ο οποίος διετέλεσε πρόεδρος του Συμβουλίου Εργασίας για 16 χρόνια μέχρι το 2021.
Η Cavallo, η οποία πριν από δύο δεκαετίες έγινε το πρώτο μέλος του ανδροκρατούμενου συμβουλίου εργαζομένων που πήρε γονική άδεια, θεωρήθηκε επί μακρόν εσωτερικά ως αντίθεση με τον Osterloh. Είναι «καλός ακροατής, στρατηγικός ακροατής», σύμφωνα με ένα πρώην στέλεχος της VW. Καθώς όμως η μάχη με τον Blume και την ομάδα του εντείνεται, το διαπραγματευτικό στυλ του Cavallo -ή τουλάχιστον η αντίληψή του- έχει αλλάξει. «Είναι πιο συγκρουσιακή με τη διοίκηση [από ό,τι ήταν ο Osterloh]», δήλωσε η Helena Wisbert, καθηγήτρια οικονομικών της αυτοκινητοβιομηχανίας στο Πανεπιστήμιο Ostfalia στο Βόλφσμπουργκ, η οποία εργαζόταν για τη VW.
Η Cavallo αρνήθηκε να σχολιάσει, με έναν εκπρόσωπο να δηλώνει ότι ήταν απασχολημένη «με τις διαπραγματεύσεις, τη διασφάλιση χιλιάδων θέσεων εργασίας και τη διαθεσιμότητα για το εργατικό δυναμικό μας». Αλλά η απροθυμία της επικεφαλής των εργαζομένων να μιλήσει στον Τύπο δεν σημαίνει ότι δεν ξέρει πώς να χρησιμοποιεί τη δύναμή του. «Ήταν πολύ γρήγορη με τις δηλώσεις της τις τελευταίες εβδομάδες», δήλωσε ο Wisbert, αναφερόμενος στην ταχύτητα με την οποία κατήγγειλε δημοσίως τις προτάσεις των στελεχών της VW, χρησιμοποιώντας στρατηγικά “το κοινό και τον Τύπο”.
Για όσους παρακολουθούν από το περιθώριο, είναι σαφές ότι η διελκυστίνδα στα κεντρικά γραφεία της VW στο Βόλφσμπουργκ έχει γίνει μια κρίσιμη δοκιμασία της Soziale Marktwirtschaft, του γερμανικού καπιταλισμού που παραδοσιακά δίνει προτεραιότητα στην ευημερία των εργαζομένων παράλληλα με το εταιρικό κέρδος. Το υψηλότερο ενεργειακό κόστος μετά την ολοκληρωτική εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, η υποτονική ανάκαμψη της Ευρώπης μετά την πανδημία και τα προβλήματα της εσωτερικής ζήτησης της Κίνας σε συνδυασμό με τις αυξανόμενες εξαγωγικές φιλοδοξίες της έχουν επιφέρει βαριά πλήγματα στη γερμανική βιομηχανία σε μια εποχή που δέχεται αυξανόμενες πιέσεις για απαλλαγή από τον άνθρακα.
Η γερμανική βιομηχανική παραγωγή έχει μειωθεί κατά 16% από την κορύφωσή της το 2017, και η κρίση έχει προκαλέσει ψυχανάλυση στη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης σχετικά με το αν οι βιομηχανικοί γίγαντες της μπορούν να διατηρήσουν την ιδιαίτερη σχέση τους με τους καλά αμειβόμενους εργαζόμενους, ακόμη και όταν τα περιθώρια κέρδους δέχονται πιέσεις.
Εργατικοί ηγέτες όπως ο Cavallo υποστηρίζουν ότι οτιδήποτε άλλο θα απειλούσε τη συνοχή της γερμανικής κοινωνίας. Είπε σε περίπου 25.000 εργαζόμενους που είχαν συγκεντρωθεί για να την ακούσουν στο Βόλφσμπουργκ την περασμένη εβδομάδα ότι η VW σχεδιάζει να «ξεπουλήσει την πατρίδα της». Ο Cavallo δεν αρνήθηκε ότι πρέπει να αντιμετωπιστεί η πτώση των περιθωρίων κέρδους στη ναυαρχίδα της VW, τα οποία διαμορφώθηκαν στο 2% τους πρώτους εννέα μήνες του έτους. Αλλά έχει υποστηρίξει ότι οι περικοπές θέσεων εργασίας θα κάνουν ελάχιστα για την αντιμετώπιση του κύριου προβλήματος της VW – ότι λιγότεροι άνθρωποι θέλουν να αγοράσουν τα αυτοκίνητά της.
Πυρήνας της εντεινόμενης κριτικής της προς τα στελέχη της είναι η αποτυχία της εταιρείας να αναπτύξει ένα ηλεκτρικό όχημα με τιμή κάτω των 20.000 ευρώ – ένα κενό στη γκάμα της που έχει γίνει εμφανές καθώς οι κινεζικές μάρκες ηλεκτρικών οχημάτων αρχίζουν να καταφθάνουν στην Ευρώπη. Αλλά αυτό δεν οφείλεται στην έλλειψη προσπάθειας. Ένα πρόσφατο σχέδιο για τη συμπαραγωγή φθηνών ηλεκτρικών οχημάτων με την ανταγωνίστρια Renault σε μια προσπάθεια κατανομής του κόστους εμποδίστηκε από το συμβούλιο των εργαζομένων, καθώς οι εταιρείες υποστήριξαν ότι θα ήταν πολύ ακριβό να κατασκευάσουν τα αυτοκίνητα στη Γερμανία. «Ο Cavallo επεσήμανε ότι η VW πήρε τη λάθος απόφαση να μην κατασκευάζει πλέον μικρά, φθηνά αυτοκίνητα», δήλωσε ο Wisbert.
«Από την άλλη πλευρά, είναι υπεύθυνη για το εργατικό δυναμικό στη Γερμανία, όπου το υψηλό εργατικό κόστος αποτελεί πρόβλημα». Ορισμένοι από τους αντιπάλους της Cavallo αναμένουν ότι η υπόσχεσή της να διατηρήσει όλα τα γερμανικά εργοστάσια θα μπορούσε τελικά να διαβρώσει τη σχέση της με τους εργαζόμενους, οι οποίοι, όπως είπε το πρώην στέλεχος της VW, «γνωρίζουν ότι κάτι πρέπει να αλλάξει». Όμως η Anke Jentzsch, μέλος της ομάδας τεχνικής ανάπτυξης της VW στο Βόλφσμπουργκ, υποστηρίζει ότι η υποστήριξη προς την Cavallo θα ενισχυθεί μόνο όσο τα στελέχη δεν καταφέρνουν να παρουσιάσουν έναν εύπεπτο οδικό χάρτη για το μέλλον. «Αν είχαμε έναν στόχο και μια πορεία για να φτάσουμε εκεί, τότε δεν βλέπω τους συναδέλφους μου να έχουν πρόβλημα να πουν ‘Εντάξει, μπορούμε να σφίξουμε το ζωνάρι για να φτάσουμε εκεί’», δήλωσε η Jentzsch. «Αλλά δεν έχουμε στόχο».