Το εμπόριο AI χάνει τη λάμψη του
Οι επενδυτές έχουν κουραστεί να περιμένουν τις μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας όπως η Alphabet (GOOG, GOOGL), η Microsoft (MSFT) και η Amazon (AMZN) να εκπληρώσουν τις υποσχέσεις τους για έσοδα από την τεχνητή νοημοσύνη.
Αυτό είναι το κύριο συμπέρασμα από την περασμένη σεζόν κερδών, καθώς οι εταιρείες συνεχίζουν να επενδύουν χρήματα στις φιλόδοξες προσφορές AI χωρίς να προσφέρουν πολλές πληροφορίες για το πότε θα αποδώσουν όλα.
Η μητρική της Google, Alphabet, ξόδεψε 13 δισεκατομμύρια δολάρια σε κεφαλαιουχικές δαπάνες στο πιο πρόσφατο τρίμηνο για την κατασκευή της υποδομής AI, από 12 δισεκατομμύρια δολάρια την ίδια περίοδο πέρυσι. Η Microsoft δαπάνησε 19 δισεκατομμύρια δολάρια, αύξηση από τα 10,7 δισεκατομμύρια δολάρια που δαπάνησε η εταιρεία πέρυσι.
Η Amazon, εν τω μεταξύ, ανακοίνωσε κατά τη διάρκεια της έκθεσης κερδών της ότι δαπάνησε 30 δισεκατομμύρια δολάρια το πρώτο εξάμηνο του έτους σε δαπάνες που σχετίζονται με την πλατφόρμα Amazon Web Services. Παρά τα τεράστια αυτά επίπεδα δαπανών, οι εταιρείες ήταν σχετικά μειωμένες στα έσοδα από την τεχνητή νοημοσύνη, επιλέγοντας αντ αυτού είτε να προσφέρουν ένα ποσοστό ανάπτυξης που αποδίδεται στην τεχνητή νοημοσύνη είτε απλώς να επισημάνουν τους συνολικούς αριθμούς υπηρεσιών cloud.
Το πρόβλημα είναι ότι η γενετική τρέλα AI απλά δεν ανταποκρίνεται στη διαφημιστική εκστρατεία. Τουλάχιστον όχι ακόμα.
Η γενετική τεχνητή νοημοσύνη δεν αποδίδει οφέλη που είναι σε αρμονία με … τη διαφημιστική εκστρατεία στην αγορά, ή ακόμη και σε αρμονία με αυτό που περίμεναν οι πελάτες από αυτό», εξήγησε ο αναλυτής της Gartner, Arun Chandrasekaran.
Αυτό είναι το είδος της αφήγησης που βλέπουμε όταν μιλάμε με τους CIOs των επιχειρήσεων σήμερα. Αυτά τα οφέλη θα προκύψουν καθώς οι τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης συνεχίζουν να ωριμάζουν, αλλά, λένε οι ειδικοί, δεν θα συμβεί εν μία νυκτί.
- Πολύ γρήγορα με πολύ μικρό όφελος
Υπάρχουν δύο ζητήματα που διακυβεύονται για τη γενετική τεχνητή νοημοσύνη. Το πρώτο είναι ότι οι εταιρείες τεχνολογίας αναπτύσσουν νέα μοντέλα και πλατφόρμες AI πολύ γρήγορα για να συμβαδίσουν οι πελάτες τους και το άλλο είναι ότι η τεχνολογία εξακολουθεί να είναι σχετικά νέα.
«Αυτό που συμβαίνει σήμερα είναι ότι βλέπουμε μια γρήγορη και εξαγριωμένη καινοτομία και οι CIOs λένε: Ε, αυτό έρχεται πολύ γρήγορα σε εμάς. Θέλουμε να επιβραδύνετε λίγο και θέλουμε να βεβαιωθείτε ότι τα προϊόντα που κατασκευάζετε ή τα μοντέλα που κατασκευάζετε λειτουργούν πραγματικά πολύ καλά πριν πάτε να δημιουργήσετε το επόμενο μοντέλο», εξήγησε ο Chandrasekaran.
Δεν είναι μόνο η ταχύτητα με την οποία οι εταιρείες αντλούν μοντέλα, αλλά και αν οι πελάτες τους μπορούν να τα καταλάβουν και να τα εμπιστευτούν. «Θα χρειαστεί λίγος χρόνος για να ωριμάσουμε και να κατανοήσουμε πώς οι οργανισμοί πρόκειται να το χρησιμοποιήσουν αποτελεσματικά», εξήγησε ο Ari Lightman, καθηγητής ψηφιακών μέσων και μάρκετινγκ στο Heinz College of Information Systems and Public Policy του Πανεπιστημίου Carnegie Mellon.
Με άλλα λόγια, οι εταιρείες δεν θα αρχίσουν να εγγράφονται σε τεράστια, μακροπρόθεσμα σχέδια λογισμικού AI μέχρι να είναι σίγουροι ότι οι πλατφόρμες είναι οι κατάλληλες για αυτές και ότι οι υπάλληλοί τους θα επωφεληθούν πραγματικά από αυτές.
Αυτό δεν είναι το είδος των ειδήσεων που θέλουν να ακούσουν οι επενδυτές, οι οποίοι έχουν δει τη μετεωρική άνοδο της Nvidia (NVDA). Θέλουν 100%+ κέρδη από τις τιμές των μετοχών και τεράστια άλματα στα έσοδα. Αλλά η Nvidia προσφέρει ένα θεμελιωδώς διαφορετικό προϊόν από τη Microsoft ή την Amazon ή την Google.
Η Nvidia σχεδιάζει το υλικό για την τροφοδοσία συστημάτων AI. Έτσι, για οποιαδήποτε από τις εταιρείες Big Tech να μπει ακόμη και στην επιχείρηση AI, χρειάζονται τα τσιπ της Nvidia. Εξαιτίας αυτού, η Nvidia κερδίζει χρήματα από το φορτίο του AI τώρα.
Για το οικονομικό τρίμηνο του 1ου τριμήνου του 2025, η Nvidia ανακοίνωσε έσοδα 26 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Αυτό είναι απλά ντροπαλό από τα έσοδα 27 δισεκατομμυρίων δολαρίων που έφερε η Nvidia όλο το 2023. Το να πούμε ότι η Nvidia κερδίζει χρήματα είναι μια υποτίμηση. Και όλα αυτά χάρη στις πωλήσεις τσιπ AI.
Οι μεγάλοι πάροχοι cloud, εν τω μεταξύ, χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να αναπτύξουν το λογισμικό AI τους και να καταλάβουν πώς οι πελάτες τους θα το χρησιμοποιήσουν τελικά. Και ακόμα και τότε, αναπόφευκτα θα χρειαστεί να προσθέσουν ή να αφαιρέσουν λειτουργίες ανάλογα με τα σχόλια των χρηστών.
Αυτή η διαδικασία είναι πιθανό να διαρκέσει χρόνια και αυτός είναι επίσης ο λόγος για τον οποίο οι κατασκευαστές λογισμικού δεν βλέπουν τα είδη των τεράστιων αποδόσεων των επενδύσεών τους που έχει η Nvidia.
«Όταν σκεφτόμαστε πραγματικά την ανάπτυξη της αγοράς AI, δεν νομίζω ότι κάποιος κάνει λάθος με το πόσο ψηλά πιστεύει ότι μπορεί να φτάσει η αγορά», δήλωσε ο κύριος αναλυτής της Forrester, Christopher Gilchrist. «Απλώς δεν νομίζω ότι το χρονικό πλαίσιο στο οποίο το θέτουν οι προσδοκίες των μετόχων ή οι προσδοκίες της αγοράς, δεν νομίζω ότι αυτό είναι καθόλου ρεαλιστικό».
Στην πιο πρόσφατη τριμηνιαία έκθεση κερδών της, η Microsoft δήλωσε ότι οι προσπάθειές της για AI συνέβαλαν κατά 8 μονάδες ανάπτυξης στην επιχείρησή της στο Azure. Αλλά δεδομένου ότι η Microsoft δεν μας λέει ακριβώς πόσο κάνει το τμήμα Azure της, δεν είναι ακριβώς ένας χρήσιμος αριθμός. Η Google και η Amazon είναι εξίσου αδιαφανείς όσον αφορά τα έσοδά τους που βασίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη.
Πόσο καιρό ψάχνει το χρονικό πλαίσιο για μια πραγματική απόδοση της επένδυσης τότε; Σύμφωνα με τον Gilchrist, εταιρείες όπως η Microsoft, η Google, η Amazon και άλλοι πάροχοι λογισμικού AI θα μπορούσαν να αρχίσουν να κερδίζουν σημαντικά μετρητά από τις πωλήσεις AI μέσα στα επόμενα τρία χρόνια.
Σε ορισμένες περιπτώσεις, ωστόσο, μπορεί να διαρκέσει έως και πέντε έως επτά χρόνια. Έτσι, προσδεθείτε. Επειδή θα χρειαστεί λίγος χρόνος για το παραγωγικό λογισμικό AI να ανταποκριθεί στη διαφημιστική εκστρατεία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ – ΑΠΟΔΟΣΗ
Τατιανή Σάγιεχ