Το Ηνωμένο Βασίλειο συναγωνίζεται με τη Γερμανία για να γίνει πρωταθλητής Ευρώπης στα ηλεκτρικά οχήματα

Το έτος ρεκόρ πωλήσεων ήταν ακόμη κάτω από τους κυβερνητικούς στόχους

Το Ηνωμένο Βασίλειο συναγωνίζεται με τη Γερμανία για να γίνει η μεγαλύτερη ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρικών οχημάτων κατά τη διάρκεια του 2024, αφού οι αυτοκινητοβιομηχανίες δαπάνησαν περίπου 4,5 δισεκατομμύρια λίρες σε εκπτώσεις για να ενθαρρύνουν τη μετάβαση από τα αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντιπροσώπευαν το 19,6% των νέων αυτοκινήτων που πωλήθηκαν στο Ηνωμένο Βασίλειο πέρυσι, σύμφωνα με τα στοιχεία της Society of Motor Manufacturers and Traders. Αυτό είναι υψηλότερο από το 16,5% που παρατηρήθηκε κατά τη διάρκεια του 2023, αλλά εξακολουθεί να υπολείπεται κατά πολύ του στόχου του 22% που απαιτείται από το πρόγραμμα ποσοστώσεων ηλεκτρικών οχημάτων του Ηνωμένου Βασιλείου.

Ο συνολικός αριθμός των ηλεκτροκίνητων οχημάτων που πωλήθηκαν στο Ηνωμένο Βασίλειο αυξήθηκε κατά 21% σε 382.000 οχήματα ρεκόρ κατά το έτος, που είναι υψηλότερος από τα 347.048 οχήματα που πωλήθηκαν στη Γερμανία μεταξύ Ιανουαρίου και Νοεμβρίου. Οι πωλήσεις EV στη Γερμανία μειώθηκαν κατά 26% πέρυσι μετά την περικοπή των επιδοτήσεων. Ένας ετήσιος αριθμός πωλήσεων αναμένεται να ανακοινωθεί αργότερα αυτό το μήνα.

«Θα συναγωνιζόμαστε για την πρώτη θέση», δήλωσε ο επικεφαλής της SMMT Mike Hawes. «Θα είναι ένα άγγιγμα μεταξύ των δύο αγορών».

Το μερίδιο των πωλήσεων EV στο Ηνωμένο Βασίλειο έφτασε το 31% τον Δεκέμβριο, ο οποίος είναι συχνά ένας ήσυχος μήνας για τις συναλλαγές αυτοκινήτων, όπου οι παραδόσεις EV της τελευταίας στιγμής μπορούν να διογκώσουν τη θέση τους στην αγορά.

Παρά την ισχυρή αύξηση των πωλήσεων, ο Hawes προειδοποίησε ότι η ζήτηση λιανικής για τα EV παραμένει υποτονική, καθώς μόνο ένας στους 10 ιδιώτες καταναλωτές επιλέγει ένα ηλεκτρικό μοντέλο. Αυτό έχει αναγκάσει πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες να προσφέρουν κίνητρα για να πείσουν τους καταναλωτές να αγοράσουν EV, καθώς προσπαθούν να ανταποκριθούν στην κυβερνητική «εντολή για οχήματα μηδενικών εκπομπών».

Το ισχύον καθεστώς απαιτεί ένα ορισμένο ποσοστό των ετήσιων πωλήσεων κάθε αυτοκινητοβιομηχανίας να είναι οχήματα μηδενικών εκπομπών, με το ποσοστό αυτό να αυξάνεται ετησίως από 22% το 2024 σε 28% φέτος, φθάνοντας το 80% το 2030. Οι εταιρείες αντιμετωπίζουν πρόστιμα ύψους 15.000 λιρών για κάθε όχημα που παραλείπεται.

«Θα ήθελα να δώσω μια πολύ θετική αφήγηση ότι αυτή ήταν μια χρονιά ρεκόρ πωλήσεων οχημάτων μηδενικών εκπομπών. Αλλά όταν θέτεις έναν στόχο και δεν τον πετυχαίνεις, τότε αυτό θεωρείται αποτυχία», δήλωσε ο Hawes.

Ενώ η SMMT υπολόγισε ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα έπρεπε να δαπανήσουν 1,8 δισ. λίρες για να αγοράσουν πιστώσεις για να αποφύγουν τα πρόστιμα για το περασμένο έτος, το Υπουργείο Μεταφορών δήλωσε ότι είναι «σίγουρο» ότι η ευελιξία του ισχύοντος συστήματος σημαίνει ότι καμία από αυτές δεν θα αντιμετωπίσει οικονομικές κυρώσεις για το έτος 2024.

Η εντολή ZEV – η οποία καταρτίστηκε από την προηγούμενη συντηρητική κυβέρνηση, όταν οι πωλήσεις αναμενόταν να αυξηθούν απότομα – έχει δεχθεί σημαντικές επικρίσεις από τη βιομηχανία, η οποία έχει προειδοποιήσει ότι η υπερβολικά γρήγορη προώθηση θα κοστίσει θέσεις εργασίας.

Οι υπουργοί των Εργατικών εξετάζουν τώρα το ενδεχόμενο να αμβλύνουν τους κανόνες για να διευκολύνουν τις αυτοκινητοβιομηχανίες να επιτύχουν τους στόχους και τον περασμένο μήνα ξεκίνησαν διαβούλευση σχετικά με το πρόγραμμα.

Η διαβούλευση θα εξετάσει ποια υβριδικά αυτοκίνητα θα μπορούν να πωλούνται μαζί με μοντέλα μηδενικών εκπομπών μεταξύ 2030 και 2035, καθώς και την επέκταση ενός συστήματος όπου οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπορούν να αγοράζουν μονάδες από τους αντιπάλους για την επίτευξη των στόχων.

Ακόμη και οι αυτοκινητοβιομηχανίες που βρίσκονται σε καλό δρόμο για την επίτευξη των στόχων προειδοποιούν ότι χρειάζονται περισσότερα κίνητρα για να βοηθήσουν τη βιομηχανία να επιτύχει τους συνεχώς αυξανόμενους στόχους αργότερα στη δεκαετία.

Παρόλο που όποιος αγοράζει ένα EV μέσω ενός προγράμματος εταιρικών αυτοκινήτων μπορεί να λάβει γενναιόδωρη φορολογική μεταχείριση, τα κύρια κίνητρα αγοράς από τους καταναλωτές καταργήθηκαν πριν από αρκετά χρόνια, κάτι που, σύμφωνα με τους κατασκευαστές αυτοκινήτων, δυσκόλεψε την πώληση μοντέλων που συχνά εξακολουθούν να είναι ακριβότερα από τα αντίστοιχα βενζινοκίνητα.

Η Kia, η οποία βρίσκεται σε καλό δρόμο για να πετύχει τους στόχους της για το 2024 και το 2025, προειδοποίησε ότι μπορεί να χρειαστεί ακόμη περισσότερη βοήθεια αργότερα.

«Η μετάβαση από το 33% το 2026 στο 80% το 2030 είναι ένα μεγάλο άλμα», δήλωσε ο επικεφαλής του Ηνωμένου Βασιλείου Paul Philpott.

Η μάρκα, θυγατρική της Hyundai Motor της Νότιας Κορέας, ανέφερε πωλήσεις ρεκόρ που καθοδηγούνται από τη ζήτηση για τα υβριδικά της, καθώς και για τα πλήρως ηλεκτρικά μοντέλα.

«Ένα κίνητρο αμέσως τώρα θα λειτουργούσε ως πραγματικά θετικός καταλύτης για την ταχύτερη ανάπτυξη αυτής της δυναμικής και θα έκανε την επίτευξη του στόχου τα επόμενα χρόνια πολύ πιο απλή».

Το DfT δήλωσε ότι «έχει επενδύσει πάνω από 2,3 δισ. λίρες για να υποστηρίξει τη βιομηχανία και τους καταναλωτές να κάνουν τη μετάβαση, έχει αναπτύξει περισσότερους από 72.000 δημόσιους φορτιστές και έχει ξεκινήσει διαβούλευση για να καλέσει τον τομέα να διαμορφώσει τον τρόπο με τον οποίο θα επιτύχουμε τη μετάβαση στα ZEV».

Kana Inagaki, Financial Times

Τ.Σ.

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο