Το κόστος της αεροπορικής μεταφοράς εμπορευμάτων στις ΗΠΑ έχει εκτοξευθεί, καθώς οι επιχειρήσεις σπεύδουν να στείλουν προϊόντα στη χώρα πριν πληγούν από τους σαρωτικούς δασμούς του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ.
Οι εξαγωγείς, από φαρμακοβιομηχανίες έως κατασκευαστές τεχνολογικού υλικού, πληρώνουν σχεδόν 40% περισσότερο για να μεταφέρουν προϊόντα στις ΗΠΑ από την Κίνα σε σχέση με πριν από τέσσερις εβδομάδες. Ορισμένοι θα συνεχίσουν να πληρώνουν πριμοδότηση για να εισάγουν αγαθά αεροπορικώς πριν από την επιβολή του τελευταίου γύρου δασμών του Τραμπ τις επόμενες ημέρες, δήλωσαν στελέχη ναυτιλιακών εταιρειών.
Πρόσθεσαν όμως ότι η αγορά προετοιμάζεται επίσης για ένα «σεισμικό σοκ», αφού η Ουάσινγκτον δεσμεύτηκε να καταργήσει μια εξαίρεση που εξαιρεί τις μικρότερες αποστολές από τους δασμούς και τους αυστηρούς τελωνειακούς ελέγχους και τα τελευταία χρόνια έχει συμβάλει στην τεράστια αύξηση της ζήτησης αεροπορικών εμπορευματικών μεταφορών από κινεζικούς διαδικτυακούς λιανοπωλητές.
Το μέσο κόστος των αεροπορικών μεταφορών εμπορευμάτων από την Κίνα προς τις ΗΠΑ σε σύντομο χρονικό διάστημα αυξήθηκε κατά 37% σε 4,14 δολάρια ανά κιλό μεταξύ της πρώτης και της τελευταίας εβδομάδας του Μαρτίου, αφού είχε μειωθεί σταθερά από την περίοδο κορύφωσης των χριστουγεννιάτικων αγορών, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της εταιρείας παρακολούθησης της αγοράς Xeneta.
Το μέσο κόστος αποστολής αγαθών αεροπορικώς από την Ευρώπη προς τις ΗΠΑ αυξήθηκε κατά 7% στα 2,61 δολάρια την ίδια περίοδο.
Η αυξανόμενη ζήτηση για αεροπορικές μεταφορές, οι οποίες είναι συνήθως ταχύτερες αλλά ακριβότερες από τις θαλάσσιες μεταφορές, είναι το τελευταίο παράδειγμα των επιχειρήσεων που λαμβάνουν δαπανηρά μέτρα για να ελαχιστοποιήσουν την έκθεσή τους στους ακόμη πιο δαπανηρούς δασμούς του Τραμπ.
Τα στελέχη του κλάδου των εμπορευματικών μεταφορών έχουν επανειλημμένα προειδοποιήσει ότι το υψηλότερο κόστος που προκαλείται από τις ενέργειες του Τραμπ είναι πιθανό να μετακυλιστεί στους καταναλωτές.
Οι τιμές spot αεροπορικών εμπορευματικών μεταφορών Κίνας-ΗΠΑ εξακολουθούν να είναι χαμηλότερες από τα επίπεδα που είχαν επιτευχθεί πριν από ένα χρόνο, όταν οι υψηλοί όγκοι εξαγωγών από κινεζικές εταιρείες λιανικής πώλησης και οι επιθέσεις της μαχητικής ομάδας Χούτι σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα οδηγούσαν σε σημαντική αύξηση των αεροπορικών μεταφορών.
Σε αυτό που ο πρόεδρος έχει ονομάσει «ημέρα απελευθέρωσης», ανακοίνωσε την Τετάρτη νέες εισφορές που ξεκινούν από το 10% σε όλες τις αμερικανικές εισαγωγές. Για τις κινεζικές εισαγωγές, ο Τραμπ πρόσθεσε δασμό 34% επιπλέον της επιβάρυνσης 20% που είχε επιβληθεί νωρίτερα φέτος.
Πριν από την ανακοίνωσή του, «πολλές εταιρείες προσπαθούσαν να προωθήσουν περισσότερα προϊόντα αεροπορικώς από ό,τι θα έκαναν κανονικά, ιδίως τις τελευταίες τρεις εβδομάδες», δήλωσε στέλεχος ενός από τους μεγαλύτερους παγκόσμιους ομίλους logistics.
Αυτό περιελάμβανε παραγωγούς αγαθών υψηλού κόστους, όπως ευρωπαϊκές φαρμακευτικές εταιρείες και ασιατικούς κατασκευαστές εξοπλισμού κέντρων δεδομένων, πρόσθεσε.
Την Πέμπτη, ο δανέζικος εφοπλιστής και όμιλος logistics AP Møller-Maersk δήλωσε ότι εξακολουθεί να αναμένει «να δει κάποιες βιαστικές παραγγελίες αερομεταφορών στις ΗΠΑ πριν από την έναρξη ισχύος των ανακοινωθέντων δασμών». Η Ουάσινγκτον έχει δηλώσει ότι ο βασικός της δασμός 10% θα τεθεί σε ισχύ στις 5 Απριλίου, προτού επιβληθούν υψηλότεροι φόροι στις 9 Απριλίου.
Όμως οι μεταφορείς εμπορευμάτων που επωφελούνται από αυτή την αιφνιδιαστική κίνηση προετοιμάζονται για μια επακόλουθη μείωση της ζήτησης από την Κίνα, αφού η Ουάσινγκτον ανακοίνωσε την Τετάρτη ότι η απαλλαγή από τους δασμούς «de minimis» για αγαθά κάτω των 800 δολαρίων θα αρθεί μόλις δημιουργηθούν «κατάλληλα συστήματα» για τη συλλογή πρόσθετων φόρων.
Η απαλλαγή αυτή χρησιμοποιείται εδώ και καιρό από λιανοπωλητές όπως η Shein και η Temu για να πετάξουν φτηνά αγαθά από την Κίνα προς την αυξανόμενη πελατειακή τους βάση στις ΗΠΑ, ενισχύοντας τις αεροπορικές εταιρείες και τους φορείς εκμετάλλευσης εμπορευματικών αεροπλάνων.
«Στα 30 χρόνια που εργάζομαι στον κλάδο των αεροπορικών εμπορευματικών μεταφορών, δεν μπορώ να θυμηθώ καμία άλλη μονομερή απόφαση εμπορικής πολιτικής με τη δυνατότητα να έχει τόσο βαθύ αντίκτυπο στην αγορά», δήλωσε ο Niall van de Wouw, επικεφαλής αεροπορικών εμπορευματικών μεταφορών της Xeneta.
«Το ηλεκτρονικό εμπόριο υπήρξε ο κύριος μοχλός για τη ζήτηση αεροπορικού φορτίου. Εάν αφαιρέσετε ξαφνικά και δραματικά το οξυγόνο από αυτή τη ζήτηση, θα προκληθεί σεισμικό σοκ».
Επιμέλεια – Απόδοση: Τατιανή Σάγιεχ

