Joshua Oliver, Silvia Sciorilli Borrelli και Adrienne Klasa, Financial Times
Η Via Monte Napoleone του Μιλάνου ξεπέρασε για πρώτη φορά τη Νέα Υόρκη και το Λονδίνο ως ο ακριβότερος εμπορικός δρόμος στον κόσμο, καθώς η ιταλική πόλη επωφελείται από την εισροή εύπορων τουριστών και τον έντονο ανταγωνισμό για προνομιακά ακίνητα μεταξύ των πολυτελών εμπορικών σημάτων.
Τα κορυφαία ενοίκια που μπορούν να χρεώνουν οι ιδιοκτήτες στους εμπόρους πολυτελών καταστημάτων στο δρόμο έχουν αυξηθεί κατά 11% μέσα σε ένα χρόνο σε 20.000 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο ετησίως, το υψηλότερο βασικό ενοίκιο για καταστήματα σε οποιονδήποτε από τους 138 παγκόσμιους προορισμούς λιανικής πώλησης που παρακολουθεί ο όμιλος ακινήτων Cushman & Wakefield. Είναι η πρώτη ευρωπαϊκή πόλη που βρίσκεται στην κορυφή του καταλόγου εδώ και 34 χρόνια.
Το Μιλάνο γνώρισε μια εισροή τουριστών με υψηλές δαπάνες, καθώς και ένα κύμα μετεγκαταστάσεων από το εξωτερικό, καθώς οι επαγγελματίες και οι υπερπλούσιοι προσελκύστηκαν από τα γενναιόδωρα προγράμματα φοροαπαλλαγών. Εν τω μεταξύ, οι έμποροι πολυτελών ειδών λιανικής πώλησης έχουν εντείνει τον ανταγωνισμό για τους πιο επιθυμητούς προορισμούς – πληρώνοντας υψηλότατα δολάρια για να αγοράσουν ή να νοικιάσουν χώρους λιανικής πώλησης.
Η Kering, ο πολυτελής όμιλος στον οποίο ανήκουν οι Gucci και Alexander McQueen, πλήρωσε 1,3 δισ. ευρώ για να αποκτήσει τον Απρίλιο ένα κτίριο στη Via Monte Napoleone από την Blackstone – η μεγαλύτερη συμφωνία ακινήτων στην Ευρώπη εδώ και δύο χρόνια. Ο Thomas Casolo, επικεφαλής του τμήματος λιανικού εμπορίου για την Ιταλία της Cushman & Wakefield, δήλωσε ότι οι πολυτελείς μάρκες «έχουν επενδύσει πολλά χρήματα προκειμένου να έχουν την καλύτερη τοποθεσία … το πρόβλημα είναι ότι οι ευκαιρίες είναι σπάνιες».
Η Chanel και η Gucci έχουν ανοίξει και οι δύο νέες τοποθεσίες στη Via Monte Napoleone τον τελευταίο χρόνο. Τα ενοίκια στην οδό αυτή αυξήθηκαν κατά 30% τα τελευταία δύο χρόνια, σύμφωνα με την Cushman & Wakefield, ενώ στην Πέμπτη Λεωφόρο της Νέας Υόρκης -που προηγουμένως ήταν ο πιο ακριβός δρόμος- η αύξηση των ενοικίων έμεινε στάσιμη το 2024. Η Νέα Υόρκη ανέκαμψε γρήγορα από την πανδημία το 2022, αλλά έκτοτε αναπτύσσεται πιο αργά.
Συγκριτικά πολύ μικρότερες από το Λονδίνο, το Παρίσι ή τη Νέα Υόρκη, οι προνομιακές θέσεις λιανικής πώλησης του Μιλάνου επικεντρώνονται σε μια ενιαία συνοικία γύρω από τη Via Monte Napoleone που περιλαμβάνει μια χούφτα δρόμους. «Νομίζω ότι ο λόγος που [τα ενοίκια] συνεχίζουν να αυξάνονται είναι ότι ο δρόμος είναι πολύ μικρός σε σύγκριση με την Πέμπτη Λεωφόρο, τα Ηλύσια Πεδία ή τη New Bond Street στο Λονδίνο», δήλωσε ο Casolo. «Το Μιλάνο έχει αναπτυχθεί πολύ, πολύ γρήγορα όσον αφορά τις επενδύσεις και τις διεθνείς μάρκες που θέλουν να ανοίξουν».
Ιστορικά η αυστηρή οικονομική πρωτεύουσα της Ιταλίας, το Μιλάνο έχει μεταμορφωθεί πιο πρόσφατα σε δημοφιλή προορισμό για αφορολόγητους αγοραστές πολυτελείας από χώρες εκτός της ΕΕ, παγκόσμιους επενδυτές και προσωπικότητες στους τομείς της μόδας και των τεχνών.
Φέτος σημειώθηκε ρεκόρ για τον τουρισμό σε ολόκληρη την περιοχή της Λομβαρδίας, η οποία περιλαμβάνει τη λίμνη Κόμο, με περισσότερες από 13 εκατ. αφίξεις τους πρώτους οκτώ μήνες του έτους. Το Μιλάνο, η πρωτεύουσα της περιφέρειας, είναι τώρα σε πορεία να ξεπεράσει το περσινό ρεκόρ των 8,5 εκατ. επισκεπτών, λένε οι ειδικοί. Αυτή η δημοτικότητα μεταξύ των υπερπλουσίων έχει ωθήσει τις τιμές των ακινήτων και των ξενοδοχείων προς τα πάνω.
Η τάση αυτή έχει αντίκτυπο σε όλες τις προνομιούχες τοποθεσίες του ιστορικού κέντρου, όπου ο χώρος για αναπτύξεις είναι περιορισμένος.
Τ.Σ.