Το πολυνομοσχέδιο μνημόνιο – Αλήθεια, μόνο για τις τράπεζες ενδιαφέρεται η κυβέρνηση σας; (από Βασίλης Βιλιάρδος)

Το πολυνομοσχέδιο μνημόνιο

Ασφαλώς η οικονομία μας βαδίζει από το κακό στο χειρότερο – όχι μόνο όσον αφορά τους δείκτες ευημερίας των Πολιτών, όπως οι μέσοι μισθοί, οι συντάξεις το κοινωνικό κράτος, οι αρνητικές αποταμιεύσεις, το κατά κεφαλήν εισόδημα κλπ., αλλά γενικότερα.

  • Δηλαδή, όσον αφορά το εμπορικό μας έλλειμμα που εκτοξεύθηκε στα 34,6 δις € το 2024, πάνω από 14% του ΑΕΠ, καθώς επίσης το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών στα 15,1 δις και σε επίπεδα 2006/10 – ενώ βέβαια το δημόσιο χρέος και το κόκκινο ιδιωτικό, είναι στη στρατόσφαιρα.

Όλα αυτά δεν τα λέμε μόνο εμείς, αλλά ακόμη και η επιχειρηματική ελίτ της χώρας – όπως ο κ. Μυτιληναίος πρόσφατα, ο κ. Σάλλας που είπε ότι δεν είμαστε σοβαρή χώρα και  πως τα περισσότερα πράγματα στην Ελλάδα δεν είναι αισιόδοξα, ή ο πρόεδρος του ΣΕΒ που δήλωσε πως δεν υπάρχει κανένας λόγος να επενδύσει κανείς στην Ελλάδα..

Εισήγηση

Κατ’ αρχήν κ. υπουργέ δεν περιμένετε σοβαρά να αναλύσουμε σε τρεις επιτροπές ένα τεράστιο νομοσχέδιο όπως το σημερινό, με 234 άρθρα που ασφαλώς δεν αφορούν μόνο την Κεφαλαιαγορά – αλλά πολλά και διάφορα, όπως για παράδειγμα τη μεταφορά ακόμη και των κρατικών λαχείων στο Υπερταμείο των ξένων ή την παράταση του Ηρακλής για τις τράπεζες.

Αλήθεια, μόνο για τις τράπεζες ενδιαφέρεται η κυβέρνηση σας; Δεν τους έχουν φθάσει τα άνω των 45 δις των ανακεφαλαιοποιήσεων, τα περίπου 20 δις  του αναβαλλόμενου φόρου, τα 23 δις  του Ηρακλής και το hive down;

Δεν αρκούν στις συστημικές τα θηριώδη κέρδη τους που έχουν υπερβεί τα 10 δις € τα τρία τελευταία χρόνια και μάλιστα αφορολόγητα;

Το ότι έχουν προσθέσει 8,25 δις € από τις αρχές Ιανουαρίου του 2025 στη συνολική τους κεφαλαιοποίηση, πραγματοποιώντας ένα ποσοστιαίο άλμα μέσα σε τρεις μόνο μήνες, της τάξης του +34,65%;

Όταν την ίδια στιγμή το κράτος ληστεύει τους ελεύθερους επαγγελματίες με τα τεκμήρια κερδοφορίας και υπερφορολογεί τους πάντες, με τη διατήρηση των ίδιων συντελεστών στις αυξημένες τιμές;

Όταν το ίδιο συμβαίνει με τα ασύδοτα funds με έδρα φορολογικούς παραδείσους που πλειστηριάζουν τα σπίτια των Ελλήνων, χωρίς να ελέγχονται από κανέναν οι απαράδεκτες μεθοδεύσεις τους;

Λογικά λοιπόν δεν διαμαρτύρονται οι Πολίτες για το ότι δεν υπάρχει Δικαιοσύνη και πλημμυρίζουν τους δρόμους;

Θα ήταν πάντως καλύτερα να ασχολείται το υπουργείο με τα μεγάλα προβλήματα της οικονομίας, όπως ο πληθωρισμός – ο οποίος αυξήθηκε ξανά στο 3,1% το Μάρτιο, όταν στην Ευρωζώνη μειώθηκε στο 2,2%, γεγονός που σημαίνει πως το έλλειμμα ανταγωνιστικότητας της οικονομίας μας κλιμακώνεται, με σοβαρές συνέπειες για τους μισθούς, τις εξαγωγές, το εμπορικό έλλειμμα, το ΑΕΠ, τα έσοδα του δημοσίου κλπ.

Παραδόξως δε ο πληθωρισμός αυξήθηκε, παρά το ότι η ζήτηση στην Ελλάδα είναι μειωμένη, λόγω των μισθών εξαθλίωσης – όπως φάνηκε από την πτώση των λιανικών πωλήσεων σε όγκο το 2ο εξάμηνο του 2024 κατά -8,31%, όταν ο μέσος όρος της ΕΕ ήταν στο +1,8%.

Με δεδομένο δε το ότι, η ακρίβεια είναι η συνισταμένη μισθών και τιμών, θεωρούμε ντροπή να κοροϊδεύει η κυβέρνηση τους Έλληνες με την αύξηση του κατώτατου μισθού – αφού το σημαντικό δεν είναι ο κατώτατος, αλλά ο μέσος.

  • Εν προκειμένω, λίγο πριν αναλάβει τη διακυβέρνηση η ΝΔ, στις 31.05.19, ο μέσος μισθός ήταν στα 1.217,37 € μεικτά, όπως θα καταθέσουμε στα πρακτικά – ενώ το 2024 έφτασε στα 1.342,10 €, με στοιχεία της ΕΡΓΑΝΗ.

Επομένως έχει αυξηθεί κατά περίπου 10%, όταν όμως ο πληθωρισμός έκτοτε αυξήθηκε κατά 20% και τα τρόφιμα κατά 35% – οπότε στην ουσία ο πραγματικός μισθός έχει καταρρεύσει.

Δεν καταντήσαμε λοιπόν τυχαία τελευταίοι στο πραγματικό ωρομίσθιο, πίσω ακόμη και από τη Βουλγαρία – εκτός του ότι το 46,3% των εργαζομένων το 2024, δηλαδή περίπου όσοι αμείβονται με το διάμεσο μισθό, έπαιρναν λιγότερα από 1.000 € μεικτά.

πολυνομοσχέδιο μνημόνιο

Αλήθεια, δεν καταλαβαίνει η κυβέρνηση ότι οι μισθοί έχουν άμεση σχέση με την παραγωγικότητα των εργαζομένων, με την καινοτομία που αυξάνει την παραγωγικότητα, με τις επενδύσεις και με το βιώσιμο ρυθμό ανάπτυξης;

Ευτυχώς πάντως που στο κατά κεφαλήν εισόδημα, σε όρους αγοραστικής αξίας, καταφέραμε να μη μας ξεπεράσει η Βουλγαρία το 2024 και να παραμείνουμε προτελευταίοι – αν και μας πλησιάζει επικίνδυνα, αφού το δικό της είναι στο 66% του μέσου της ΕΕ από 55% το 2019, ενώ το δικό μας στο 70% από 64%.

Δεν είναι τυχαίο ούτε το ότι, έχουν δημιουργηθεί συνθήκες ασφυξίας στην αγορά – όπως φαίνεται από την αύξηση των σφραγισμένων επιταγών κατά 45% το 2024 στα 101,8 εκ. € και των απλήρωτων συναλλαγματικών κατά 3,84% στα 13,2 εκ. €.

Εκτός του ότι τώρα το δημόσιο έχει επιστρέψει στις παλιές πρακτικές του και έχει ληξιπρόθεσμα χρέη στους προμηθευτές του ξανά πάνω από 3 δις, η ελληνική αγορά έχει πλημμυρίσει από μεταχρονολογημένες επιταγές που δεν συναντώνται σε καμία άλλη χώρα –οπότε διαστρεβλώνεται και η ποσότητα του χρήματος που κυκλοφορεί, με την ΤτΕ να μην μπορεί φυσικά ούτε να την προσδιορίσει, ούτε να την ελέγξει.

Όσον αφορά τον εξωδικαστικό που αναφέρεται στο νομοσχέδιο, οι ρυθμίσεις πράγματι υπερδιπλασιάστηκαν τον τελευταίο χρόνο – έχοντας φτάσει στα 10,54 δις €, από 4,36 δις € στο τέλος του 2023.

Οι ρυθμίσεις όμως αυξάνονται μεν, αλλά αυξάνονται πολύ περισσότερο τα χρέη που τις συνοδεύουν – αφού πέρυσι τέτοιον καιρό υπήρχαν αιτήσεις για χρέη 26 δις, ενώ τώρα έχουν φτάσει στα 42,7 δις.

Το πρόβλημα των κόκκινων δανείων πάντως είναι το νούμερο ένα στην Ελλάδα – στην οποία διαπράττεται μία σιωπηλή λεηλασία της ιδιωτικής περιουσίας από τα ξένα funds, αγνώστων μετόχων και με έδρα φορολογικούς παραδείσους.

«Σιωπηλή», επειδή δεν υπάρχουν κοινωνικό ενδιαφέρον και συλλογικές διαμαρτυρίες, λόγω του ότι οι οφειλέτες ντρέπονται – ενώ «λεηλασία», λόγω του ότι διαπιστώνονται μεθοδεύσεις που δεν επιτρέπονται από το νόμο ούτε καν στις υποανάπτυκτες χώρες.

Συμπερασματικά λοιπόν, ασφαλώς η οικονομία μας βαδίζει από το κακό στο χειρότερο – όχι μόνο όσον αφορά τους δείκτες ευημερίας των Πολιτών, όπως οι μέσοι μισθοί, οι συντάξεις το κοινωνικό κράτος, οι αρνητικές αποταμιεύσεις, το κατά κεφαλήν εισόδημα κλπ., αλλά γενικότερα.

Δηλαδή, όσον αφορά το εμπορικό μας έλλειμμα που εκτοξεύθηκε στα 34,6 δις € το 2024, πάνω από 14% του ΑΕΠ, καθώς επίσης το έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών στα 15,1 δις και σε επίπεδα 2006/10 – ενώ βέβαια το δημόσιο χρέος και το κόκκινο ιδιωτικό, είναι στη στρατόσφαιρα.

Όλα αυτά δεν τα λέμε μόνο εμείς, αλλά ακόμη και η επιχειρηματική ελίτ της χώρας όπως ο κ. Μυτιληναίος πρόσφατα, ο κ. Σάλλας που είπε ότι δεν είμαστε σοβαρή χώρα και  πως τα περισσότερα πράγματα στην Ελλάδα δεν είναι αισιόδοξα, ή ο πρόεδρος του ΣΕΒ που δήλωσε πως δεν υπάρχει κανένας λόγος να επενδύσει κανείς στην Ελλάδα.

Ελπίζουμε πάντως να μην επικαλεσθεί ως θετικό στοιχείο η κυβέρνηση το ρυθμό ανόδου του ΑΕΠ – αφού όλοι γνωρίζουμε ότι, στηρίχθηκε συγκυριακά στην πρωτοφανή άνοδο των αποθεμάτων κατά 3,2%.

Χωρίς την άνοδο αυτή, το ΑΕΠ μας δεν θα είχε αυξηθεί αλλά, αντίθετα, θα είχε μειωθεί, βυθίζοντας μας σε ύφεση – ενώ οι αρνητικές συνέπειες θα φανούν το 2025, όταν τα αποθέματα επανέλθουν σε ισορροπία.

Ελπίζουμε τότε να μην επικαλεσθεί η κυβέρνηση τους δασμούς Trump για την προδιαγεγραμμένη ύφεση.

Στο νομοσχέδιο τώρα, πρόκειται για ένα τεράστιο πολυνομοσχέδιο, προφανώς το τελευταίο που ετοίμασε η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου και κατέθεσε η σημερινή – ελπίζοντας να μη συνεχίσει αυτήν την απελπιστική και βιαστική νομοθέτηση που θυμίζει μνημόνια.

Ενσωματώνονται δε οδηγίες της ΕΕ, οι οποίες είναι αρκετά σημαντικές και δυσνόητες σε πολλούς – όσον αφορά τα κρυπτονομίσματα και την εκκαθάριση ιδρυμάτων που ενδεχομένως ενέχει κινδύνους.

Σε κάθε περίπτωση, διακρίνουμε μία προχειρότητα, όπως με την οδηγία για τη σιδηροδρομική ασφάλεια ΕΕ 2016/798 – η οποία δεν μεταφέρθηκε στο σύνολο της στην ελληνική νομοθεσία με το Ν 5014/2023, λίγο πριν την τραγωδία των Τεμπών.

Εμείς πάντως το είχαμε επισημάνει, ειδικά για τα εμπορευματικά δρομολόγια, λόγω και της μεταφοράς όπλων για το ΝΑΤΟ, σε σχέση με τον πόλεμο στην Ουκρανία – χωρίς να δοθεί σημασία και με τα γνωστά τραγικά αποτελέσματα.

Όσον αφορά τα θετικά μέρη του σχεδίου νόμου, θεωρούμε σωστό να εισρεύσουν χρήματα στο χρηματιστήριο, για να ωφεληθούν οι επιχειρήσεις – αφού οι τράπεζες δεν τις χρηματοδοτούν, ειδικά τις μικρομεσαίες.

Έχουν εισαχθεί δε κάποιες θετικές καινοτομίες, όπως οι μικροπιστώσεις – όπου όμως δεν έχουν επιτευχθεί πολλά στο παρελθόν και στο παρόν γίνονται κάποιες ρυθμίσεις διευκόλυνσης, με τα άρθρα 82 και 83.

Επίσης θετικά είναι το crowdfunding, οι εναλλακτικές εταιρίες χρηματοδοτήσεων και η εγγραφή στην εναλλακτική αγορά με χαμηλότερες προϋποθέσεις – θεωρούμε όμως πως τα ιδιωτικά κεφάλαια, είτε μέσω ΧΑΑ, είτε μέσω Private Equity και Venture Capital, είναι χαμηλά.

Στη διαβούλευση πάντως που διήρκεσε περί τις δύο εβδομάδες, δεν υπήρξε μεγάλο ενδιαφέρον, αφού τα σχόλια ήταν μόλις 341 – με τα περισσότερα να αφορούν τον εξωδικαστικό και τα μισθολογικά, στο άρθρο 206.

Στα περιεχόμενα τώρα του νομοσχεδίου, το πρώτο μέρος περιλαμβάνει ρυθμίσεις για την προσέλκυση περισσοτέρων εταιριών στο Χρηματιστήριο.

Για παράδειγμα,  με την αύξηση του ανώτατου ορίου του Ν4706/2020 για τη δημόσια προσφορά – με μικρότερες απαιτήσεις πληροφόρησης.

Εκτός αυτού, δίνονται φοροαπαλλαγές για τα έξοδα εισαγωγής και μειώνεται ο φόρος στους τόκους εισηγμένων εταιρικών ομολόγων που είναι πολύ δημοφιλή τελευταία – στο 5%, όσο και στα μερίσματα δηλαδή.

Παρέχεται δε έκπτωση 50% από το φορολογητέο εισόδημα έως τις 300.000 €, για επενδυτικούς «αγγέλους».

Επί πλέον, δίνεται η δυνατότητα στο ίδιο το Χρηματιστήριο, να μεταφέρει στην ΕΝ.Α. εταιρείες που δεν πληρούν τους κανόνες της Κύριας Αγοράς – με την ελπίδα βέβαια να προσελκυσθούν  νέες εισαγωγές και να υπάρξει άντληση κεφαλαίων ειδικά προς όφελος των ΜμΕ, μέσω αυτής της Εναλλακτικής Αγοράς.

Εμείς έχουμε προτείνει στο παρελθόν το ανωτέρω καθεστώς δημόσιας προσφοράς να επεκταθεί και εκτός του ΧΑΑ, κατά το καθεστώς Reg A των ΗΠΑ – όπως επίσης να αυξηθεί το όριο των μικρών εταιριών που απαλλάσσονται από το ΦΠΑ αρκετά επάνω από τις 10.000 €, ειδικά για παραμεθόριες και αραιοκατοικημένες περιοχές.

Είμαστε άλλωστε υπέρ του περιορισμού της γραφειοκρατίας, των χαμηλότερων φόρων και της υποχρέωσης των τραπεζών να χρηματοδοτούν την πραγματική οικονομία – ενώ, εάν δεν μπορούν να χρηματοδοτούν οι τράπεζες, να αναλάβει την πρωτοβουλία το κράτος, μέσω της Τράπεζας Επενδύσεων.

Δρομολογούνται επί πλέον κάποιες ρυθμίσεις για εταιρείες διαχείρισης αμοιβαίων κεφαλαίων (ΑΕΔΑΚ) – όπως περιορισμοί για τις αναλήψεις καθώς επίσης ρυθμίσεις για τι άλλο;

Για τις επενδύσεις σε ακίνητα και συγκεκριμένα μέσω των ΑΕΕΑΠ – κάτι που θεωρούμε αρνητικό, αφού  στη χώρα μας το 50% των ξένων επενδύσεων είναι δυστυχώς σε ακίνητα.

Ακόμη χειρότερα, μεταξύ άλλων καταργούνται οι όποιοι περιορισμοί του άρθρου 22 του ν. 2778/1999 – οπότε αυτές οι εταιρίες μπορούν πλέον να «επενδύουν» και σε οικιστικά ακίνητα.

Αλήθεια, δεν καταλαβαίνει η κυβέρνηση πως κάτι τέτοιο μπορεί να αυξήσει τις τιμές των ακινήτων ακόμη περισσότερο, όταν την ίδια στιγμή η προσφορά είναι πολύ χαμηλή; Όταν πολλά ακίνητα είναι κλειστά, ενδεχομένως από τα funds, ενώ υπάρχει επί πλέον ο ανταγωνισμός από τα Airbnb και από την στέγαση μεταναστών;

Συνεχίζοντας με το δεύτερο μέρος, δρομολογείται η ενίσχυση της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, με την εισαγωγή νέων εποπτικών μηχανισμών και εργαλείων – όπως οι έρευνες και οι έλεγχοι με ανωνυμία (mystery shopping).

Εδώ αφιερώνονται αρκετά άρθρα – κάτι που θα το χαρακτηρίζαμε ως λαϊκισμό, εάν δεν υπάρχουν οι πόροι.

Επίσης, εισάγονται κάποιες άλλες διαδικαστικές ρυθμίσεις – για τον Κώδικα Δεοντολογίας, για ένα εγχειρίδιο ελέγχου των καταγγελιών, για κυρώσεις κλπ.

Χαρακτηριστικό πάντως της κυβερνητικής απραξίας είναι το ότι, περιλαμβάνεται ρύθμιση για την επίσπευση της αδειοδότησης ιδρυμάτων μικροχρηματοδοτήσεων και για το περιεχόμενο της αίτησης –  πέντε χρόνια μετά την εισαγωγή του θεσμού, με το Ν. 4701/2020.

Πόσο μάλλον όταν έχουν επιτευχθεί ελάχιστα – με την έννοια πως δραστηριοποιούνται στον τομέα μόλις 3 εξειδικευμένες εταιρίες εάν δεν κάνουμε λάθος,  εκτός φυσικά από τα τμήματα των τραπεζών. Το γεγονός αυτό τεκμηριώνει πως δεν αρκεί η νομοθέτηση, εάν δεν ακολουθήσει άμεσα η εφαρμογή της.

Στο τρίτο μέρος τώρα, ορίζονται αρμόδια αρχή για τα κρυπτοστοιχεία η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς και η Τράπεζα της Ελλάδας για τις τράπεζες, αναφέρεται η μορφή των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται, υιοθετούνται μέτρα για την πρόληψη και απαγόρευση της κατάχρησης της αγοράς, μέτρα για τη διαχείριση καταγγελιών, καθορίζονται διοικητικές κυρώσεις κλπ.

Σε αυτό το μέρος εισάγονται επί πλέον στο εθνικό δίκαιο ο Κανονισμός (ΕΕ) 2013/1114  για τις αγορές κρυπτοστοιχείων και την τροποποίηση των κανονισμών, ο (ΕΕ) 1093/2010 και ο (ΕΕ) 1095/2010 – καθώς επίσης οι οδηγίες 2013/36/ΕΕ και (ΕΕ) 2019/1937 (L 150).

Περιμένετε αλήθεια να αναφερθούμε αναλυτικά σε όλα αυτά μέσα σε τρεις συνεδριάσεις, για να ψηφίσουμε υπεύθυνα; Ή μήπως απλά δεν σας ενδιαφέρουν καθόλου οι απόψεις και η ψήφος μας, αφού έχετε την αλαζονεία της πλειοψηφίας;

Αλήθεια κ. υπουργέ, εσείς διαβάσατε όλους αυτούς τους κανονισμούς και τις οδηγίες της ΕΕ; Εάν ναι, πόσο χρόνο χρειαστήκατε; Συμφωνείτε με όλες; Περιμένουμε απάντηση σας για αυτά.

Στο τέταρτο μέρος εισάγεται ο Κανονισμός (ΕΕ) 2023, σχετικά με τα ευρωπαϊκά πράσινα ομόλογα και ορίζεται ως αρμόδια αρχή εποπτείας η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς – ενώ αναφέρονται διοικητικές κυρώσεις και άλλα διαδικαστικά.

Στο πέμπτο μέρος, έχουμε την ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/878, για την τροποποίηση της Οδηγίας 2013/36/ΕΕ – όσον αφορά τις εξαιρούμενες οντότητες από τις απαιτήσεις εποπτείας της Τράπεζας της Ελλάδας, τις χρηματοδοτικές εταιρείες συμμετοχών, τις μεικτές χρηματοοικονομικές εταιρείες συμμετοχών, τις αποδοχές, τα μέτρα και τις εξουσίες εποπτείας.

Τοποθετούνται δε όρια για τα ελάχιστα ίδια κεφάλαια – καθώς επίσης για τη διανομή μερισμάτων.

Στο έκτο μέρος περιλαμβάνονται ρυθμίσεις για τα εξής:

(α) Για την εξυγίανση των πιστωτικών ιδρυμάτων και επιχειρήσεων επενδύσεων, όπως προβλέπονται στην Οδηγία (ΕΕ) 2024/1174 και την τροποποίηση της οδηγίας 2014/59/ΕΕ και 806/2014.

(β) Για την ενίσχυση της ανθεκτικότητας χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων στις ψηφιακές απειλές, μέσω συμμόρφωσης με τον Κανονισμό (ΕΕ) 2022/2554.

(γ) Για τον ορισμό ως αρμόδιας αρχής για την παρακολούθηση της συμμόρφωσης των συμμετεχόντων στις χρηματοπιστωτικές αγορές της Τράπεζας της Ελλάδας, αντί της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς.

(δ) Για την εξασφάλιση της επιχειρησιακής ανθεκτικότητας για τον χρηματοοικονομικό τομέα, με την ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2022/2556.

Προφανώς όλες αυτές είναι πάρα πολλές και σημαντικές οδηγίες, στις οποίες ασφαλώς δεν θα μπορέσουμε να αναφερθούμε διεξοδικά – οπότε θεωρούμε απαράδεκτη την τακτική που ακολουθείτε.

Στο έβδομο μέρος τώρα, διευρύνονται τα όρια υπαγωγής στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών, έτσι ώστε να καλύπτει αρκετούς από μεσαία τάξη – αφού βέβαια η κυβέρνηση την έχει χρεοκοπήσει προηγουμένως με την υπερφορολόγηση, με τα τεκμήρια, με τους μισθούς εξαθλίωσης και με την ακρίβεια.

Προβλέπεται δε υποχρεωτική αποδοχή της ρύθμισης, από τις τράπεζες και τους servicers –ενώ επεκτείνεται πέρα από τους ευάλωτους οφειλέτες.

Από το υπουργείο αναφέρεται πως με αυτές τις ρυθμίσεις επέρχεται δωδεκαπλασιασμός των φυσικών προσώπων που χαρακτηρίζονται ως «επιλέξιμοι οφειλέτες» – από 7% σε 85% του συνόλου των αιτούντων.

Επίσης, επεκτείνεται το Πρόγραμμα Συνεισφοράς Δημοσίου σε ευάλωτους οφειλέτες, της ρύθμισης των υποχρεώσεων των πιστωτών πριν από τον πλειστηριασμό και των προκαταβολών πρόσθετων ποσών, από το Εγγυητικό Κεφάλαιο Ιδιωτικής Ασφάλισης Ζωής.

Στο όγδοο μέρος παρέχεται εξαμηνιαία παράταση της διάρκειας του προγράμματος «Ηρακλής». Δηλαδή στηρίζονται ξανά οι τράπεζες που αισχροκερδούν ασύστολα – όταν κανονικά θα πρέπει να επιστρέψουν τουλάχιστον τον αναβαλλόμενο φόρο.

Στο ένατο μέρος περιλαμβάνονται ρυθμίσεις για την Ανεξάρτητη Αρχή Πιστοληπτικής Ικανότητας – όπως η εξειδίκευση των προσόντων διορισμού του Προέδρου και των μελών του Συμβουλίου Διοίκησης. Επίσης, για τη στελέχωση της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς από Επιστημονικό προσωπικό.

Τέλος, στο δέκατο μέρος ρυθμίζονται διάφορα θέματα όπως τα εξής:

(α) Το Ελληνικό Δημόσιο παραιτείται από την άσκηση ένδικων μέσων κατά οριστικών αποφάσεων πρωτοβάθμιων διοικητικών Δικαστηρίων, για τη Μάνδρα και το Μάτι – χωρίς όμως να υπάρχει κάποια κοστολόγηση από το ΓΛΚ.

(β) Παράταση της απαλλαγής από τον ΕΝΦΙΑ για το 2025 για μία σειρά από περιοχές που επλήγησαν από σεισμούς, πλημμύρες ή έχουν κηρυχθεί σε αναγκαστική απαλλοτρίωση.

(γ) Δυνατότητα παραχώρησης στο αποτυχημένο Υπερταμείο της εκμετάλλευσης λαχείων με σύμβαση που θα υπογραφεί με το Υπουργείο, στο άρθρο 222 – όπου όμως λείπουν οι παράμετροι της, κάτι που είναι ασφαλώς απαράδεκτο.

(δ) Παραχώρηση των εκτάσεων από τη Χερσαία Ζώνη Λιμένος Ηρακλείου προς τον Δήμο Ηρακλείου.

(ε) Παράταση της μεταφοράς του Καζίνου Πάρνηθας και άλλα πολλά, στα οποία θα αναφερθούμε, εάν βέβαια προλάβουμε, στις επιτροπές.

Κλείνοντας, όσον αφορά την κοστολόγηση, ενώ προφανώς υπάρχει ενδεχόμενο κόστος από όλες αυτές τις ρυθμίσεις, όπως σημειώνει το ΓΛΚ, παράδειγμα για τις αποζημιώσεις στο Μάτι και στη Μάνδρα, για τη δαπάνη του δημοσίου ως εγγυητή για απαιτήσεις οφειλετών που διαγράφονται κλπ., εντούτοις δεν παρέχεται κάποια κοστολόγηση εκτός από τα εξής:

(α) 24 εκ. ευρώ και μάλιστα από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, αν είναι δυνατόν, για την πληρωμή των αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών και του λοιπού μνημονευόμενου εκπαιδευτικού προσωπικού του άρθρου 207 και

(β) 11,6 εκ. ευρώ για το τρέχον έτος, λόγω και της αναδρομικής ισχύος της διάταξης, 5,9 εκ. ευρώ για το έτος 2026, 4,9 εκ. ευρώ για το έτος 2027 και 4,2 εκ. ευρώ για το έτος 2028 για τα μισθολογικά της προσωπικής διαφοράς στο άρθρο 206 – για το οποίο υπήρχαν μεν τα περισσότερα σχόλια αλλά δεν βλέπουμε να έχει αλλάξει κάτι από τη διαβούλευση.

3 Απριλίου 2025

analyst.gr
Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς τους. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες των συνεργατών της.
Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο